Full version: Stenpartiväxter
lisselbo
Var iväg och handlade:

Sempervivum arachnoideum
Sempervivum "Godaert"
Saxifraga x arendsii "Peter Pan"
Sedum acre

Ska göra ordning en liten slänt med stenar och plantera dessa växter där.
Men hur är det?
Sprider dom sig och växer dom fort?
Vill ju gärna att dom ska göra det.
visbylinda
Ledsen att jag inte har svar på dina frågor men jag undrar samma sak (och hoppas att ditt inlägg blir mer synligt nu när det hamnar högre upp). Hoppas du inte tar illa upp när jag fortsätter på din tråd.
Även jag är ute efter snabbväxande växter till ett stenparti. Vilka växer fort och sprider sig gärna?

Tycker "Taklök" är väldigt vackra. Kan man räkna med att de förökar sig snabbt själva eller bör man köpa ett rejält gäng redan från början?

Tycker även att "Liten såpnejlika" är fin och de sägs bilda en heltäckande matta. Frågan är bara hur fort? Läste dock att de inte gillar "stående vinterfukt". Vad menas med det?

Hittade även en urhäftig hög flerårig växt som hette "Palmlilja" som får hjärtat att banka! Den ska passa vid plattanläggningar och vid stenar och blir mer än en meter hög blomställning med gräddfärgade klockor. Någon som har erfarenhet av denna?

LISSELBO: Sökte upp dina växter på Google bildsök och tycker att du valt ut mycket tjusiga blommor!
lyckero
För varje taklök man planterar blir det ungefär 15-20 småtaklökar runt omkring moderplantan på ett år, själva plantan täcker alltså ungefär dubbelt så stor yta efter ett år. Om man sedan tar bort alla småtaklökarna och ger dem hyfsat med utrymme så kan man öka mängden relativt fort, men har man en större yta att täcka så kan det behövas en del för att det inte ska ta alltför lång tid...
Lyckero
kerstin z5-6
Taklök är lätt att så själv -då räcker de tom till en taklöksorm smile.gif barn brukar gilla den smile.gif

lewisia är en underbar stenpartiväxt

På våren - saxifraga finns många olika

Botaniska tulpaner -finns massor

Tvillingtoffel calceolaria biflora

Heuchera "Marmelade " -gillar sol
lisselbo
CITAT (visbylinda @ 28-04-2006, 22:30)
LISSELBO: Sökte upp dina växter på Google bildsök och tycker att du valt ut mycket tjusiga blommor!

Tack för det.
Ska jag vara ärlig så var det faktiskt gubben som valde dom, själv hade jag beslutsångest som vanligt.
Foton kommer senare när det är planterat och klart.

Tackar även Kerstin z5-6 och lyckero för svar och tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon