jennycrona
har fått två balar med gödslad torvmull på halsen. behöver lite råd vad jag ska göra med den!

sambon fick den på plantskolan att plantera vår nya syrenhäck i (bondsyren i kruka) Jag kände mig skeptisk o gick in här i frågade o fick till svar att det nog inte var så lämpligt att plantera i av diverse orsaker. jag kunde använda den om jag ahde kogödsel eller annan kompostgrejs, men det har jag inte. Vad ska jag göra av den?

vet inte vad vi har för jord, har testat att försöka rulla strängar men det går inte. dock är den inte genomsläpplig som det står att en sandjord ska vara. sensast det regnade låg det pölar kvar på ytan flera dygn. bor i zon 1

kan tillägga att vi inte har något alls i trädgården, har börjat om på ny kula med ett nytt hus på en gammal tomt.

eller ska jag köra tillbaka till plantskolan i hotta torven på dom ;-)
stina
Jag skulle lägga den i mina befintliga rabatter som jordförbättring. Men jag har lerjord så för mej skulle det vara perfekt.

/Stina
jennycrona
har varit ute o grävt diket till syrenerna en bit = jobbigt! (1 meter brett o 60 cm djupt som jag fått råd om) men ändå himla kul på någe sätt...

om jag gör så här, lägger ner en jorden som låg överst, nederst istället - denna jord var rättså lucker. O den jorden som var nederst - som faktiskt var lite lerig - blandar jag med lite torvmull (står gödslad på paketet) över det. o sen överst lägger jag ren torvmull som marktäckare. Har jag några rätt som gör så här, eller är jag helt ute o snurrar? Ska sätta ner plantorna imorgon förmiddag har jag tänkt, om inte någon har något bättre råd! ngn stallgösel har jag tyvätt inte hemma, bara höns.
Sommartorparn
Jag tror det är bra att blanda torv i det översta jordlagret, och sedan när buskarna är planterade lägga på ett tjockt lager torv ovanpå jorden. Då slipper du besväret med en massa ogräsfrön som gror i den befintliga jorden. Torven överst både täcker bort ogräset och hjälper till att hålla fuktan.

Sedan har du en sommars vattnande framför dig. Syren överlever visserligen det mesta, men är ganska långsam dom första åren med att växa. Vattnar du och håller bort ogräset så får du en snabbare start. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon