Maggan H
11 hål grävdes djupt, wink.gif plantjord blandades med hönsgödsel sleep.gif och sen vatten (bara att koppla ihop alla slangarna tog en god stund, första gången de användes i år blink.gif ) och sen skulle de flesta knölarna delas, ohmy.gif eftersom de var jättestora efter förra regnrika sommaren. rolleyes.gif ohmy.gif Puh, det tog några timmar! biggrin.gif Nu inväntas varmare väder! tongue.gif
Elisabeth P
Åhh, kul för dig.
Jag har för första gången planterat om mina till synes döda knölar.
De har stått en vecka nu (ute i garaget under lysrör) utan att något hänt :
Hoppas att de kommer igång snart för jag är av den otåliga naturen tongue.gif

Lisa
Maggan H
Jag grävde ner dom tidigare i år än jag brukar för i fjol tog det en sån rackarns lång tid innan de visade några livstecken, de stod planterade i hinkar i växthuset säkert 5-6 veckor innan det syntes lite grönt. Så beväpna dig med tålamod, särskilt om dom har legat riktigt kyligt över vintern. rolleyes.gif
Lady Hamilton
När Dahliorna gror, beroende av värmen smile.gif
Mina "väcker" jag alltid genom att plantera dem i krukor ovan för ett varmt element eller inne i pannrummet. Sedan när de börjar grönska sätter jag dem ljust.
Elisabeth P
CITAT (Hamilton @ 28-04-2006, 19:32)
När Dahliorna gror, beroende av värmen  :)  
Mina "väcker" jag alltid genom att plantera dem i krukor ovan för ett varmt element eller inne i pannrummet. Sedan när de börjar grönska sätter jag dem ljust.

Oj då, då kanske jag t.o.m bör ta in dem i huset då.
Ja menar där är det ju garanterat 20 grader.
Eller kanske t.o.m ställa dem på akvariet i huset?

Vad blir bäst tror ni?
Har aldrig provat detta förut.

Lisa
Lady Hamilton
smile.gif Det blir nog bra vilket som, huvudsaken är att det "fattar" att våren är här och det är dax att vakna!! laugh.gif
Sedan när de har grönskat sätter du dem ljust och naturligtvis svalt (vilket jag glömde skriva i det tidigare inlägget) så att de inte "ränner i väg" innan det är dax för utplantering
Elisabeth P
Nu fick de komma in på köksbänken , under lysrören.
Kanske vinner jag någon vecka på det wink.gif

Lisa
Kajsa
Har också grävt ner mina dahlior i rabatten, det tar flera veckor innan dom tittar upp, ev. frostnätter i maj slänger jag över fiberväv. det är inte förän i juni dom tar fart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon