trädgårdskungen
28-04-2006, 17:59
Jag har en stor gräsmatta som är full av högar av maskbajs, rejäla högar. Det är ganska missprydande och de fortsätter hela säsongen.
Marken under är ganska packad och det är en lagd gräsmatta som är två, tre år gammal. Kan det vara så att masken inte gillar det undre packade lagret, utan äter sig genom grästorven?
Finns det något sätt att få masken att inte trivas så bra i gräsmattan?
Whiskuchi
29-04-2006, 08:04
Var glad att du har mask i trädgården! De gör fina gångar så vattnet kan rinna undan och så att rötterna får syre.
Var rädd om dem!
trädgårdskungen
29-04-2006, 08:21
Jag kan alltså inte gå på gräsmattan under hela säsongen utan att bli rejält kladdig under fötterna. Som det är nu vore det trevligare med asfalt..
Whiskuchi
29-04-2006, 08:24
Min gissning är att det är tillfälligt, med de stora högarna. Hoppas det kommer nån som kan mer om mask och kan reda ut begreppen.
Hur som helst är det bra med mask.
Åsa, mälardalen zon 2
29-04-2006, 08:29
Jag tror det är den packade marken som är problemet så jag skulle testa med att lufta gräsmattan så det kommer ner syre i marken då slipper maskarna göra så mycket gångar ända upp mot ytan för att få ner syre i jorden.
Annars gör maskarna bara nytta kommer det inte ner syre i marken mår ju inte gräset bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.