SaraS
Under de båda vårar som vi har hunnit bo här har jag haft 1 tulpan i blom i rabatten, en vanlig röd. Dessutom har det dykt upp ett enda brokigt blad (vad heter den sorten...) i en annan rabatt.

I år kryllar det av tulpaner! Den brokiga knoppar och det står säkert 10 tulpaner i den rabatten som haft en solitär. Dessutom har jag hittat ett par tulpaner i gräsmattan och en i en rabatt som jag anlagt i år.

Till saken hör att trädgården var rätt övervuxen och förvildad. Kan mitt påtande i de tomma rabatterna har "väckt" vilande smålökar?

Mystiskt men kul!! wub.gif
Caprice
Tror snarare att de har fröat av sig... smile.gif
SaraS
Kan en tulpan fröa av sig så? Till saken hör att rabatterna tömdes vid ett fasadbyte, och det var bara dessa två lökar som blev kvar... Hur länge får man vänta på blommning då?
Ophelia
Vad roligt! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Du har säkert satt sprutt på växtligheten. Kanske gödslat lite? Du får fotografera tulpanexplosionen smile.gif smile.gif

Jo det där med randiga blad. Du har nämligen några arter att välja på. Vad jag vet så kan det vara greigii, fosteriana och kaufanniana. Alla är de egna arter och har faktiskt använts för att skapa hybrider. Kolla in blommorna så kanske du han härleda dem till någon av arterna smile.gif smile.gif
SaraS
Tack för namnen, vad spännande! Här ska fotas. Jo, nog har rabatten fått sig några givor gödsel allt... rolleyes.gif

Kan man föröka dem mer? Roligt att ta tillvara det fåtal gamla sorter som lever kvar här i torpträdgården... wub.gif
Ophelia
Testa att ta frön. Det är ju rena arter om du menar den där randiga tulipanen smile.gif

Eller kanske tjyvkika under blastet (lite senare) och se om det kan finnas sidolökar smile.gif

Ja det är jätteviktigt att ta tillvara på gamla växter i en torpträdgård (om inte annat så är det väldigt roligt). Tänk om du sitter med jätterariteter!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ingrid fuxwall
Hur det gick till hemma hos dig vet ju inte jag men du skriver att det var en övervuxen trädgård och då går jag till hur det var hos oss och här dök det upp blommor i många år, allt eftersom jag röjde och även om det var några år sedan något nytt dök upp tittar jag mig gärna omkring och undrar vad som ska komma och det kommer saker, fortfarande eller vad sägs om äppleträdet som helt plötsligt stod där och hade sju goda äpplen på grenarna! Eller krusbärsbusken som hade så goda krusbär och bara helt plötsligt stod i rabatten efter det att några stora buskar tagits ner.

Kanske tulpaner fröar av sig hos Er här hos mig kommer små sidolökar på alla lökväxter så jag kommer aldrig mer att behöva köpa en lökväxt - fast det gör jag i alla fall
SaraS
Ja, visst dyker det upp saker. Första året så var jag lite ledssen över att det inte fanns en enda brandlilja. Förra året fick vi säkert 20 stycken på konstiga ställen (på en sten bla! wacko.gif )... Frösådda pioner har också dykt upp här och var, och som jag skrivit tidigare, en UNDERBAR ros som kommit på två ställen.wub.gif wub.gif

Var hittar man sidolökar? Vid sidan av den stora löken?
Whiskuchi
Jag tror inte tulpaner gillar för mycket konkurrens, och var trädgården övervuxen var det för mycket annat för att de ens skulle titta upp. Men ditt rotande och gödslande satte fart på dem wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon