Hoppsan
Efter att ha bytt stammar så grävdes gräsmattan på framsidan av huset (norrläge) upp. Nu har den sjunkit ihop under vintern och jag funderar på vad vi ska göra av den.
En idé är att ha en "grusmatta" istället för gräsmatta. Men inte bara grus, utan en rabatt med skuggperenner och dessutom nån buske, prydnadsgräs mm som får sticka upp här och där ur gruset.

Nu till mina frågor:
Är det nån som har nåt liknande i sin trädgård som man kan få se bilder på?
Vilken sorts grus ska man ha?
Håller sig gruset snyggt även när det gått nåt år och löv fallit ner osv? (Vi har ett lövträd där)
Förslag på växter som kan sticka upp?
Vilken slags markduk ska vi ha under gruset?
Andra tips och råd?
Hoppsan
Glömde säga att jag bor i zon 5
Alexander-VG-zon3
pamin pappa har en sån trädgård personligen tycker jag det är fult å bler för stelt men där finns ju sånna som gillar wub.gif
pappa har en fiberduk under sen på med mörkt grus å sen så har han olika gräs,barträd som man då klipper hål i duken så lägger grus runt stammen wub.gif
kerstin z5-6
ja jag har flera grusade delar Här finns lite bilder
jag bor också i z5-6 smile.gif
Geotextil -för vägbyggen lades direkt på gräsmattan -på detta minst 2dm vackert grus på vissa ställen djupare -upphöjda rabatter -nergrävda -grävde hål efter snitt i duken -fyllde i jord o grus -planterade

Det är trädgårdens mest lättskötta del
tar bort fjolårslöv på våren o drar 5 ogräs /säsong ..
Hälsar K
Hoppsan
Tack för svaret! Ser att du bor i mina trakter, bor inne i staaan själv smile.gif
Vet du exakt var man kan få tag i att köpa vackert grus?
kerstin z5-6
Finns nog en hel del olika -själv har jag valt mitt på Burträsk bilfrakt -de har små provburkar att titta på o välja från ,det finns ju ett stort grustag vid Gärdsmark -de kanske har nåt kolla gula sidorna för stchaaan smile.gif

Vill du ha lite mer tips, och har vägen förbi själva <Burträsk -har en av shyssta lökar gjort en stor grusplantering på vår gemensamma miniträdgård nere vid campingen -vid kyrkan -bonnstan -där kan du får tips om växter .
Öppet maj -okt
Klematis
Kerstin

Vilken fin trädgård du har. Härligt med grusplantering.
Alexander-VG-zon3
Kerstin
vilka underbara växter kollade i det album med våren
tror jag sagt det inann med . men jätte vackra växter skulle vilja åka ditt till dig å bara gå runder å titta på allt underbart du har wub.gif
kerstin z5-6
tackar smile.gifsmile.gif Det är bara att komma Flaxss-fast det är ju en lita bit till mej förstås smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-04-2006, 22:31)
tackar smile.gifsmile.gif Det är bara att komma Flaxss-fast det är ju en lita bit till mej förstås smile.gif

haha japp jag hadde samma tanke . men kankse en sommar trip biggrin.gif laugh.gif wub.gif
sen i sommar kankse jag pm dej om att komma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon