Margaretha
I höstas köpte jag en liten frilandshibiskus som till min stora glädje har överlevt den hårda vintern. Jag såg någonstans att den skulle beskäras hårt? Gäller det också såna små exemplar som bara består av fem halvmeterslånga kvistar? Tacksam om någon vet!
Trädgårdsmannen
Spännande - visste inte att det fanns hibiskus som klarade sig ute året runt - vad är det för sort? Hur står den (läge, zon etc)?
Hannele
Jag tror det är Hibiscus syriacus 'Blue Bird' jag har:

Men jag hari nte tänkt klippa ner min blåa frilandshibiskus...
En känslig zon 1 buske, kanske bättre för uterum? Man kan stamma upp den.
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte vart du läst att man ska klippa frilandshibiskus hårt, i nya beskärningsboken står det att frilandshibuskus är en långsamväxande buske som sällan eller aldrig behöver beskäras så jag skulle nog inte klippa någonting i busken, (finns det döda och fula partier i växten kan man alltid klippa bort dem).
Margaretha
Jag kommer inte ihåg var jag läste detta. Jag läser för tillfället allt jag hittar om växter och tycker att det är som den mest fascinerande roman. MEN där stod att man skulle klippa frilandhibiskusen hårt - precis som man gör med vanlig hibiskus - annars blir blommorna små.
Fast jag tänker låta bli - i alla fall i år - efter Åsas råd. Tack!!
Betty
CITAT (Hannele @ 09-05-2003, 20:38)
Jag tror det är Hibiscus syriacus 'Blue Bird' jag har:

Men jag hari nte tänkt klippa ner min blåa frilandshibiskus...
En känslig zon 1 buske, kanske bättre för uterum? Man kan stamma upp den.

Jag blir fullkomligt grön av avund! wub.gif
Känslig zon1-buske, hmmmm... och jag som bor i zon 6... Om jag nu skulle skaffa mej en sån där underbart blå sak... hur övervintrar jag den i så fall? Det där är ju en sån där riktig MÅSTE HA -blomma!!! wub.gif
Trädgårdsmannen
Å jag dog - smack pang bom - när jag såg bilden. Sån skall vi ha, bravissimo...är den i stil med Magnolia att skydda?
Margaretha
Det finns mer att höja på ögonbrynen åt. De finns i olika rosa färger och vita med färg i mitten osv. De är helt bedårande!
Jag har inte skyddat min alls, men jag bor i zon 1.
e_sedell
finns det någon som klarar zon 2?
Åsa, mälardalen zon 2
Växtzonerna är inte helt fasta det kan variera beroende på läget, har du en skyddad växtplats i lä kan det vara zon 1 på platsen även om det står zon 2 på kartan. Så testa, det kan gå bra att odla frilandshibiskus även om du bor i zon 2. Ibland lyckas zonknäckeri och ibland lyckas det inte.
e_sedell
jag ska försöka, även om jag inte har något jätte bra ställe. Full sol är väll inteså bra. Mitt mullbärsträd fick massa skador i vinter....
Almdalen
Jag har min i söderläge, den får skugga sent på eftermiddagen. Jag bor i Zon 1 ev 2 har aldrig täckt den speciellt på vintern. Den brukar blomma rikligt och är helt bedårande, jag har också en vit på andra sidan huset också söderläge med sol hela dagen som trivs lika bra.
wub.gif
Ingegerd
Betty
Jag ställer frågan igen: Hur övervintrar man den bäst om man bor i zon 6???
Kan man ha den i kruka på altanen, söderläge, och ta in den i stugvärme över vintern?
Åsa, mälardalen zon 2
Stugvärme under vintern tror jag inte den mår bra av den vill nog ha en vinter med bara några plusgrader. Frilandshibiskus brukar tappa bladen så den borde inte behöva ljus under vintervilan så ett garage/förråd som håller ett par plusgrader borde vara en möjlig övervintringsplats.
crille
tjo ho jag var i köpenhamn i sommras och vaktade en grannes släkting's hus me grannen och dom hadde mins 3 frilansd hibistkusat som va rutn 175cm höt och full av blommor så om mab bor i zon 1 behöver man not ingt klibba dom och ja tycker att dom är mera präktiga som buskar och inte som en lite blutt ingen lägger märke till
e_sedell
då ska jag testa att setta en, är de dyra föresten?
Eivor E på Väddö
Jag har kört ett antagligen helt vansinningt test- att över vintra en hibiskus i zon 3-4. Jag täckte den med mycket torra löv och en bit plast som skydd mot vätan. Den står i sandig jord. Och den kommer med många nya blad nu! Inköpt på ICA, en rödvit variant som jag inte har något namn på. Det ska bli spännande att se om det blir några blommor.
Hannele
Betty, alla frilandshibiskusar klarar sej i pensionärskuvöser! tongue.gif
Hannele
e-sedel, smaksak, men snåla jag tycker att de är för dyra att bara testa... wink.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 11-05-2003, 23:15)
Betty, alla frilandshibiskusar klarar sej i pensionärskuvöser!  :P

Tyvärr har jag ingen, men jag får väl försöka vinterförvara den i garaget som Åsa föreslog.
Men allra först ska jag köpa en!
Om jag nu kan få tag i en...Hibiscus syriacus 'Blue Bird' wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon