Full version: Örter, farligt?
Angeleyetears
Hej,

Jag prenummerar på "Själ, kropp och ande".
I denna omgång fick jag en örtplansch med info om örter.
Vissa av de vanligaste örterna ex Basilika, skulle man inte äta om man var gravid.
Hur farligt är det att äta Basilika om man är gravid? Vad kan hända med kroppen?

MVH,
Angel.
*Felix matte*
Har jag väl aldrig hört att det skulle vara farligt ohmy.gif Det är nog bara påhittat av någon "extremist".. skulle jag tro.

Här kan du se Livsmedelslista för gravida smile.gif
Lotta B
Det är den eteriska oljan man skall undvika som gravid. Den är mycket koncentrerad. Den vanliga basilikan går bra att använda.
Désirée
Sen gissar jag att det är en fråga om mängder också.

Romarna använde ju saffran för aborter, men det är inget problem att äta en saffransbulle eller två när man är gravid.

Du får nog äta bra mycket basilika om du ska få problem. Men som Lotta B sa så ska du undvika den eteriska oljan. Det gäller nog generellt. Vissa doftar också starkt och jag har läst att vissa dofter kan framkalla missfall. Sant eller falskt, men onödigt att testa.
lilla mamma
man ska inte tro på allt man läser.
Ät basilika, om den ska bli "giftig" lär du få äta tills du spyr.
Låt bli alla eteriska oljor under graviditet, koncentrat av olika sorter är det ju trots allt.
catlady
Man ska komma ihåg att det varje år kommer nya rön och varningar för massor av våra vanliga livsmedel som potatis, leverpastej, mjölk etc. etc. Listan på vad gravida varnas för blir bara längre och längre - och omöjligare! Ingen på livsmedelsverket har kommit på tanken att revidera listan, de bara lägger till! Jag tycker att männen där skulle tvingas följa den listan till punkt och pricka i nio månader (och sedan en ny amningslista i två år) och sedan skulle vi nog få se på ändring! tongue.gif
Désirée
Varför förutsätter du att det är män? huh.gif

På vad sätt är listan omöjlig? Jag tyckte inte det var särdeles svårt. Det är klart att den är lång, men grundprinciperna är enkla: ingen mögelost, inget olagat kött i någon form, ingen östkust- eller insjöfisk, ingen alkohol, inga droger. Visserligen suktade jag väldigt efter mögelost och parmaskinka, men det är ju ändå så kort tid i livet.

Och det är ju valfritt vilka risker man vill utsätta sig för. Det är väl bra att livsmedelsverket informerar? Det är åtminstone seriös information.
catlady
Såg du inte dokumentären (jag tror det var Kalla Fakta eller liknande) om hur många kvinnor som är livrädda att de skadat sitt foster för att de ätit t.ex. leverpastej innan de såg listan? Vissa blir så rädda att de vill göra abort! En kvinna vågade bara äta hamburgare(!)
Det kanske var speciella fall, men förr tog den första check-upen ungefär 45-60 min, nu tar de i genomsnitt 1,5 h för att barnmorskan måste ägna så mycket tid till att lugna de gravida kvinnorna.
När de intervjuade en man (det var därför jag skrev det) från livsmedelsverket om hur oroliga de gjorde kvinnor så var han helt ovetandes. De frågade om flera saker på listan som på senare år bevisats helt ofarliga p.g.a. ny tillagningsteknik t.ex. Han svarade att det var lättare att bara låta saker stå kvar på listan än att kolla allt igen! Och att HAN inte upplevde listan som svår. Alltså: Låt honom följa den i 9 månader så ska vi se om inte tiden hinner ifatt listan...
Désirée
Nu känns det lite som denna tråd har flippat ur, men nej, jag har inte sett Kalla Faktas repotage. Men i livsmedelsverkets text med kostråd för gravida står hur tydligt som helst "Leverpastej kan du däremot äta som vanligt"

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2333#

Problemet som du beskriver verkar dessutom inte ha med huruvida den är svår att följa utan att kvinnor som när dom upptäcker att dom är gravida och börjar läsa på, upptäcker att dom ätit saker dom inte borde äta.
catlady
Ja, den slutade ju handla om örter/växter för ett tag sedan nu... Jag tycker vi lägger ner, vad säger du? smile.gif
lilla mamma
nej, egentligen blev väl tråden viktig genom era inlägg, det handlade ju bland annat om graviditet och om vad som kan vara farligt
Désirée
Nja, jag håller nog med Catlady. Det är inte så mycket örter och grönt längre.
kristianzon3
Odlade mängder med basilika förra sommaren och min sambo satte i sig en hel del. Nu sitter jag här framför datorn med min fullständigt friska och normala son - så det är nog bara att äta så mycket basilika du känner för...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon