IKONEN
Jag har totalt misslyckats med gräslöken, det kommer inte upp någonting. Första gången täckte jag fröna med lite jord, andra gången la jag ingen jord över alls. Sista gången var det enda som hände att fröna såg lite uppblöta ut.
Hur gör man?
Jag har vattnat dom lika mycket som alla andra frön, som inte haft några problem att komma upp.
grycken
Kanske har du för gamla frön?

Jag misslyckades också förra året när jag använde frön köpta året innan. Jag köpte nya frön och de grodde inom en vecka.

Nu har jag sått i år igen, täckt med ett tunt jordlager och satt krukorna i vardagsrummet med plast över. Inom en vecka hade både vanlig gräslök, kinesisk gräslök och sibirisk gräslök grott.
IKONEN
Det var ny köpta frön. Men jag får väl göra ett nytt försök.
Åsa, mälardalen zon 2
En annan sak som kan göra att gräslöksfrön inte gror är när man ställer sålådan soligt då blir det för hett under plasten och lökfröerna gror dåligt eller inte alls.
IKONEN
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-04-2006, 13:19)
En annan sak som kan göra att gräslöksfrön inte gror är när man ställer sålådan soligt då blir det för hett under plasten och lökfröerna gror dåligt eller inte alls.

Okidoki, tack, då ska jag ställa dom i köket sitället.
ingrid fuxwall
Ibland får mina frön stå mörkt innan det visat sig något ovan jord och ibland hjälper det, har inget vetenskapligt utan ibland har det bara blivit så och på så sätt har jag drivit upp just gräslök
Åsa E
Ännu enklare är det att köpa en kruka gräslök i grönsaksdisken och plantera ut. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon