Elisabeth P
Nu har jag planterat om mitt fuchiaträd.
Från roten kommer det gröna kvistar. Jag var först osäker på om det var fuchian eller något annat, men nu är jag säker det kommer i från roten.

Hur ska jag då göra?
Jag menar lever trädet så vill jag ju inte ha rotskott.
Kan rotskotten ta näring ifrån själva trädet?
Kan trädet överhuvudtaget vara dött om det kommer rotskott?
Om trädet lever, kan det då dö om jag knipsar bort rotskotten?
Gå det att plantera om rotskotten till egna plantor?

Hjälp mig! Vad bör jag göra med rotskotten?

Lisa
Kajsa
Är det en upp stammad fuchsia ? Dom är inte ympade som stamrosor utan samma växt i ett stycke, så då är det fuchsian som skjuter skott. Är kronan , stammen vid liv för övrigt ? Annars kan du låta skotten gå fram om övrigt dött, skrapa med nageln på stam/grenar fuchsior brukar vara ljusgröna vid liv.
Är det bara skotten som lever, vält ur allt ur krukan, lirka loss rötterna
och sätt i ny jord.
Elisabeth P
Åhh, vad detta är svårt.

Det är en uppstammad och jag är ganska säker på att skotten kommer ifrån fuchian.
Jag har nu varit ute och försökt skrapa. Jag skrapade rätt djupt - men inget grönt syns sad.gif . Jag klippte lite av grenarna i kronan, de verkade fnusketorra sad.gif .
Troligtvis är det väl dött, ändå känns det svårt att bara kasta det. Kompisen bröt ju av sitt i tron att det var dött - men det visade sig leva i alla fall, men då var det ju försent.

Usch vad detta va svårt. Kan det stå ett tag så att jag ser vad som händer?

Lisa
Carex
låt det stå. Från skotten kan du ska antingen en buske eller ett nytt stamträd, med rätt betingelser växer de fort och beroende på hur hög du vill ha stammen kan det gå på en säsong.
Kajsa
Säger samma sak, vänta en månad, det är så tidigt än.
Det finns ju liv i den, var glad för det i alla fall.
Det är svårt övervintra stammade fuchsior, man ska ha tur.
Elisabeth P
Ert råd är alltså att se vad det blir av det och inte gör något än på ett tag.

okej, ny jord har den fått så jag väntar ett tag till wink.gif Fast det är tre stänglar som kommer om jag ska gör en ny uppstammad bör jag ju bara spara en, eller?

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon