Margith
De frösådda perennerna från förra året, som övervintrat i sina krukor i potatislandet, har nu tinat fram och jag kan se lite grönt här och där. För att de ska växa till sig så fort som möjligt har jag nu burit in alla krukorna i växthuset.
Temperaturen i växthuset har pendlat mellan +45 och -3 de senaste dagarna.
Tror ni på att de kommer att växa till sig med rekordfart, eller är det mer troligt att de får en chock av temperaturväxlingarna och tvär-dör.. sad.gif
yenny
Jag vet inte...men jag hade nog lämnat kvar de ute... jag tror nog +45 blir lite väl häftigt.
kerstin z5-6
Det går utmärkt och kommer att leda till en snabbare tillväxt -växterna i norr är vana vid tempväxlingar , men du bör väl öppna när det stiger över +30 smile.gif
Margith
Jag är rädd att det här inlägget egentligen skulle ha platsat bättre i "gnälltråden" men jag chansar smile.gif
Jag har ett växthus på knappa 5 kvm, med 2 fönsterluckor (med automatiska öppnare) och ventilationslucka i nedre delen av växthuset. De automatiska öppnarna öppnar sig snällt när temperaturen går över 20 grader, men de möts ju av en yttertemperatur av i bästa fall 7 grader sad.gif det slår ju tvärstopp i dem!! mad.gif Och att ha ventilationsluckan öppen när det är minusgrader på natten känns ju mycket märkligt wacko.gif
Visst, på sommaren öppnar jag dörren till växthuset, samtidigt som jag hämtar morgontidningen och släpper ut hunden, men håll med om att det inte är det första du tänker på om det är +5 på morgonen?
Men Ok då .... jag får väl komma ihåg att öppna dörren redan på morgonen om det ser ut att bli bra väder under dagen.
+30 blir det först framåt lunch, än så länge, och en annan krake jobbar ju på dagarna sad.gif
kerstin z5-6
jag öppnar dörren på mitt 20 kvm -direkt jag vaknar -då är det + 17 därinne -07 00 -kl 11 skulle det vara 32 om inte , .. o luckorna -de går väl att skruva på -så de öppnar mer ? jag har dörrstopp -så den här årstiden är den inte helöppen -sen åker jag på jobbet
Mina luckor Är öppna ibland vid utetemp +-o-1 blink.gif så det är inte konstigt med det, det är ju tempen därinne som avgör biggrin.gif

Klart man får gnälla här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon