jennycrona
är inte 100 säker på vad blomman heter, men tror att jag sett båda namnen på den. den jag menar är den som börjar som en liten nöt ur vilken det kommer långa, långa smala blad som är rätt så sträva o hårda. vissa sorter krullar sig lite oxå.

Iaf min fråga: skulle så hemskt gärna vilja ha en stor sådan som är stammad, går det att göra dessa själv (förstår att det skulle ta tid, men ändå) har en mellanstor o några små. de små växer sig större o större efterhand som man planterar om dem, men kommer de att någon gång stamma upp sig, eller gör plantskolorna något speciellt med sina?
Alexander-VG-zon3
sånna går inte att stamma upp utan dom har samma växt sätt som palmer,gräs,yucca m.m wub.gif
så det är bara att vänta tills dom bler stora å bilar en stam .
sen det med kruliga blad är nåt som är fel så sånna ska man inte köpa wub.gif
ett tips för fina plantor är att sätta ut dom nu när det är en grad på +5c på dagen dom klara ner till -6c
här är en bild på mina två minsta har en lite större med men har dom här två ute till höger

men dom mår bra av att vara ute och sen får dom en så himla fin rosa färg wub.gif
så du får vänta tills dom växer som kan ta ett par år eller lägga ut pengar å köpa en stor sån
lycka till
jennycrona
ja det är en sån jag menar!

men dom bildar stam av sig själva, automatiskt då? så de som har en stam är bara väldigt gamla exemplar?

ska kanske sätta ut en av mina små knutor i sommar då!

(såg att du hade skivit "utanför kristianstad", jag har oxå precis flyttat utanför stan, o har trädgård nu för första gången o det är så himla kul!)
Alexander-VG-zon3
CITAT (jennycrona @ 30-04-2006, 10:19)
ja det är en sån jag menar!

men dom bildar stam av sig själva, automatiskt då? så de som har en stam är bara väldigt gamla exemplar?

ska kanske sätta ut en av mina små knutor i sommar då!

(såg att du hade skivit "utanför kristianstad", jag har oxå precis flyttat utanför stan, o har trädgård nu för första gången o det är så himla kul!)

japp ritigkt gammla sånna får en stam smile.gif smile.gif
sätt ut dom nu istället dom är hårda mot ändringar så man behöver inte avhärda dom men gör det på en veckas tid. själv satte jag ut mina på en kväll å sen lämnde dom där ute . så dom är tåliga växter .
var nån stans bor du utan för själv bor jag i broby
jennycrona
flyttade ut till österslöv, 1 mil norr om stan, i november. håller på o anlägga ett litet trädgårdsland framför huset o ska plantera lite frukttärd o sånt lite längre fram! har längtat efter en trädgård så länge nu! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (jennycrona @ 01-05-2006, 10:44)
flyttade ut till österslöv, 1 mil norr om stan, i november. håller på o anlägga ett litet trädgårdsland framför huset o ska plantera lite frukttärd o sånt lite längre fram! har längtat efter en trädgård så länge nu! biggrin.gif

mysigt . själv får jag vänta med trädgårds biten wub.gif
lycka till med den nya trädgården
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon