|
Jag impulsköpte två Peacerosor idag på COOP. Ja, ja, jag vet att jag måste "tjåla" lite extra med dom till hösten  De står i krukor så det är ingen panik att få dom i jorden. Det är föresten fortfarande lite fruset där dom ska stå. Förädlingsstället ligger precis ovanför jordytan (i krukan) och jag måste ju få ner det en bra bit under jordytan när jag planterar. Rosorna har ordentliga och kraftiga "skott" som jag i så fall måste "gräva ner under jorden. Det har faktiskt börjar bildas riktiga blad på skotten. Även om jag misstänker att ingen av er "rostokar" är synsk eller äger en "hygglig" kristallkula så undrar jag om någon av er kan svara på hur det kommer att gå?  /Anki
Gräv ner dom extra djupt, och så på senhösten kupar du dom noga. Det är en zon 5 ros, så det kan fungera, plantera dom i skyddat läge. Jag hade 10 st på min kalla blåsiga framsida och det läget var inte bra, dom frös bort med åren. Så välj plats med omsorg, så kan det gå bra. Det är ju en väldans stilig ros, lycka till.
Tack Kajsa. Jag har bara ett ställe att ha den Söderläge, vandrande skugga från en björk uppskattningsvis 8-9 timmar sol, 30 cm upphöjd rabatt. Jag planterade två Europeana (stavning?) och två ICA-rosor i ungefär samma läge förra sommaren och de verkar ha klarat vintern bra båda två. Jag har ju bara beställt 26 st. från Rosenposten så jag måste träna. Jag står bara med ena benet i rosträsket ännu, vi får se hur vi trivs tillsammans rosorna och jag.  . /Anki
kerstin z5-6
29-04-2006, 17:18
Det kommer att gå som vanligt -antigen klarar de sig -eller så är de svarta pinnar nästa år Mer än 5 år -då är du duktig  med ympade rabattrosor
26 rosor oj, där ligger jag efter, väntar också på rosor från Rosenposten. Och efter ett besök på Åsby idag blev det Salet, Friesia och Leonardo da Vinci och någon marktäckande Maidy ( aldrig hört namnet ens )
Men det där läget för Peace låter bra, söderläge, mycket sol upphöjd rabatt, det blir jättebra.
Ni är så gulliga som försöker förutsäga mina fredsrosors vidare öden.  . "Som man ropar får man svar"... sägs det. Det jag var mest intresserad av var hur det skulle gå för rosen i ett kortare perspektiv om jag gräver ner den med "blad och allt" . Jag skulle vilja få ner den så djupt att det bara är de yttersta spersarna på grenarna som sticker upp ovan jord. Kommer skotten att förstöras eller fortsätter dom att växa under jorden för att senare komma upp som nya kvistar? Överleva i fem år....... Jisses, jag är nöjd om den lever och blommar i år och kanske något år till. Jag har så liten rabatt här i sta´n så det måste "dö undan" lite varje år så jag har något att bekymmra mig över och jorda ner händerna med. Och vem vet om något /några år kanske jag vill odla etrneller eller kålrötter i den rabatten eller att det är sommarblommor som intresserar mest just då.  /Anki
Jag gjorde så med en New Dawn förra året. DJUPT ner fick den komma. Den ser superfin ut i år. Vet inte om det är skillnad på klängrosor.
kerstin z5-6
30-04-2006, 10:05
Jag begraver alltid alla ympade , viss grentorka kan bli resultatet , men har man tur så bildar de egna rötter över ympstället och klarar livet längre om man planterar djupt -
Tack alla ni! Då gräver jag ner dom med blad och allt Jag ska bara vattna ur tjälen först. En bieffekt av mina odlingsmödor är att jag håller grannarna med samtalsämnen. " Ni vet den där tokiga tanten som bor längst ner, hon som är så mörkrädd att hon har sex lysrör i köket... Nu har det brunnit ordentligt för henne! Hon står och vattnat en tom rabatt. Vett i sjutton om det inte är någon sorts syra hon häller på för det rycker om det."  /Anki
Du är ju för rolig Anki. Grannar ja, dom pratar nog om mig också, som bara gör nya rabatter varje år. " Ändå mer rosor, vad ska du ha alla dom till " Och " gräver du nu igen " eller " nu är det väl kväll Kajsa, vad du håller på " Hur förklara sin passion för alla lagom grannar ?
Eva i Skåne
02-05-2006, 14:59
Anki. Jag köpte också Peace-rosor förra veckan (3st för 45:-). Jag följde anvisningarna, förädlingsstället ca 10cm under marknivå, klipp och lämna ca 2-3 ögon kvar på varje stjälk. Hoppas att både dina och mina blir praktfulla
Jag har en Peace-ros som är mycket gammal, minst 25 år. (Farbrorn jag köpte huset av mindes inte riktigt längre.) Var lite spretig när jag tog över, men nu börjar den bli praktfull.
Apropå grannar som pratar; mig har de nog haft mycket roligt åt: "Det där tokiga fruntimret från Stockolm som gräver upp gräsmattan och istället planterar blommor! "
Det är tur att vi tokiga fruntimmer kan främja umgänget grannar emellan Ewa L:s ros måste väl ha utvecklat egna rötter, annars blir dom väl inte så gamla? Nu har jag frågor om mina Peace igen Nu har jag grävt ner dom och det blev så här mycket (lite) kvar ovan jord. Ska jag klippa också och var ska jag i så fall klippa? Det finns ju inget kvar Från så här:  Till så här:  Jag grävde en djuuup grop (ca 50 cm) blandade ner lite "ko på påse" och 1/2 dl benmjöl och vattnade. Sedan föste jag försiktigt ner jorden runt rosen för att försöka att inte bryta av skotten samtidigt som jag vattnade. På slutet lade jag "ko på påse" runt rosorna. Hur många rätt blev det?  Eller blev det helt fel? Undrar en villrådig Anki
Dom kommer växa så det knakar, du får fota i sommar
Tack för de uppmuntrande tillropen Kajsa  . Var så säker, blir det minsta blomma så ska jag plåga er med den Men.... från om hur, var och om jag ska klippa kvarstår.  Beskärning av nyplanterade rosor lär vara gynsamt för tillväxten (har jag läst nå´nstas) /Anki
Också jag köpte Peacerosor i fjol men, nybörjare i träsket som jag är, grävde jag varken extra djupt eller tänkte på läget. Eller på vintertäckning. Jag bor i zon 2 -3 och rosorna hamnade definitivt i 3:an - och de lever efter denna tuiffa vinter. Mulle
För det mesta fryser mina rabattrosor ner så mycket att dom får börja från backen varje vår, men i vinter med all snö som skydd är alla rosor gröna 50 cm - 1m eller mer, vilket jag aldrig varit med om, så i år putsar jag dom bara i topparna, jag vill ta tillvara detta udda tillfälle. Enligt LÅG 2 så är hård beskärning av rabattrosor ca 10-15 cm Lätt beskärning 20-40 cm. Det kan man väl göra som man vill om man bor i lite varmare zon. Tuffare buskrosor putsar jag bara.
Nu har mina Peace fått sällskap av en Nostalgie,  95:- fick jag betala. Men det är det väl värt för så vackra rosor. Jag grävde ner Nostalgien lika djupt som Peace. Vet man inte om att det finns en ros där ser man den knappt. Lite lite "rött" sticker upp övan jord. /Anki
kerstin z5-6
25-05-2006, 18:02
Beskärning i sig är väl bra men som du ser finns inte mkt att beskära efter plantering av rabattrosor i vårt klimat.
Och nu har jag också köpt 3 st Peace och den skulle jag ju aldrig ha mer av, blev så arg när 10 st frös bort. Men nu är dom planterade vid uteplatsen i skyddat läge undrar just hur det går, det var stora exemplar. Jag överlever om dom fryser bort efter några år dom är ju så vackra  kul så länge det varar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|