kristinabranteryd
Hej!
Vår svarta vinbärsbuske har gått hädan och utan en sådan vill jag inte vara. Men jag skulle vilja ha en vacker! Jag har sett uppstammade med grov stam som är vackra på bild och även buskar som har ett utbrett växtsätt. Har ni några förslag? Har någon stammat upp en själv, eller är det för svårt? Hur lång tid tar det att få den att ge bär och hur lång tid tar det innan den blir grov? Visst klarar buskarna en hel del sol, det står mest att de är skuggtåliga. Jag skulle önska att den smälter in i trädgården och kan bli plasserad så att jag kan gnida den på bladen när jag går förbi. De är ju så underbara!:rolleyes:
Hälsningar Kristina, Oxelösund zon 2
Åsa, mälardalen zon 2
Vinbär på stam är ofta ympade ex, på gullrips men man kan ju även stamma upp genom att ta bort alla skott längst ner utom ett som man binder upp och sedan toppar där man vill ha kronan. En uppstammad vinbär bör ha en stödkäpp hela livet.

I handeln i sverige finns det ganska begränsat sortiment svart vinbär men vill du ha en upprättväxande sort är Storklas en sådan.
Vill du ha en buske med mer utbrett växtsätt är Öjebyn en sån sort.

Och visst går svarta vinbär att ha i soligt läge min Haakon står soligt och det funkar utmärkt.
KURT
I Lena Israelsson nya bok "Kål & krasse : den nya köksträdgården" finns det bilder på uppstammad och spaljerade röda vinbär. Så en spaljerad buske kan vara ett alternativ.

Det ger ju dock inte mera bär om man stammar upp eller spaljerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon