Full version: Stubben ska bort!
ARM
Behöver tips på hur man tar bort rötterna på en cypress - vi har sågat bort så mycket vi kan med motorsåg - MEN nu är det flera rötter och en del av stubben kvar (strax under marknivå, vi har grävt bort så mycket jord det går)
Men vill få bort ännu mer - HUR gör vi?

vill undvika att hyra dyra maskiner osv - enkelt och billigt och gärna ett snabbt sätt att bli av med resten - så att vi kan plantera ett fruktträd på platsen istället.....
Någon som kan hjälpa oss?
KURT
Det finns inget magiskt sätt, man måste:

1. gräva (för hand eller med maskin).

2. elda, tar bort själva stubben men inte rötterna. Det är inte ofarligt att elda!

3 fräsa (man hyr maskin + ev förare), tar också bara bort själva stubben.
Gossen Ruda
Svårt att elda upp rötterna eftersom jorden runtom kyler och värmen från elden söker sig uppåt.

Ett sätt till finns: dynamit. Effektivt om man kan det men inget för amatörer. När jag gjorde lumpen fick vi viss utbildning i detta. En stubbe som vi skulle spränga loss fick lite för stor laddning så dom pulvriserade resterna spreds över ett stort område. Men stubben försvann.
Louise i Göteborg
När jag var barn hade vi en granne som handlade först och tänkte sen.

Ett av hans projekt var att spränga en stubbe. Dynamit införskaffades (hur skall vi inte forska i). Gubbarna monterades och tänt var det här.
Resultat:
En krater med flera meters diameter, jord över hela hans och delar av vår trägård. Samt i mitten en stolt stubbe.

Så....kan man inte detta skall man anlita hjälp. Kanske "Gossen Ruda" kan komma hem och spränga?
Cilla
Det finns ingen anledning att ta bort allt om det är plats för ett fruktträd ni vill ha på platsen. Ett multnande rotsystem är en bra växtplats för ett nytt träd.

Den grop ni gräver för det nya trädet behöver inte vara rund, det nya trädets rötter letar sig dit det finns god, näringsrik jord. Om ni gräver med mindre spadar kan ni säkert luckra upp också mellan cypressens rötter i närheten av det hål ni gräver för att sätta ned det nya trädet.

Har skrivit mer om plantering av fruktträd här http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm.
Hannele

En vacker stubbe i Danmark med taklök mm.
Själv rensar jag inte mycket i min trädgård; döda träd blir klematisstöd och liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon