Full version: Frågor.. Förlåt,
cic
Sent omsider ska jag peta ner lite fröer.. Det är bara det att många av mina fröer ligger inte i sina orginalpåsar, så jag har glömt bort vilka som ska ligga i blöt först..

De jag har är:
*Solros
*Luktärtor
*Krasse
*Blomman för dagen
*Sömntuta
*Svartöga
*Ringblommor

Om jag inte minns HELT fel så var det bara luktärtorna jag blötlade förra året..

Åter igen.. Förlåt för att jag öppnar en ny tråd för sånt som jag kan söka mig till.. Jag är en lat och dålig människa.. sleep.gif
guns
Luktärter ska ligga i blöt, krasse tror jag?? wacko.gif
Maria i Helsingborg
Inte krasse, solros, ringblomma och blomman för dagen iaf.
Luktärt, vet jag.
cic
Tack guns och Maria. Hade för mig att det bara var luktärt. Så jag petar ner de andra fröerna.

Cheers! smile.gif
Whiskuchi
Tips om luktärt om du inte ska så dem direkt på växtplatsen: så dem i toarullar. De gillar inte när man stör rötterna, och står de i toarullar är det bara att sätta ner hela kalaset när de ska planteras ut, rullen multnar smile.gif
cic
CITAT (Whiskuchi @ 29-04-2006, 18:51)
Tips om luktärt om du inte ska så dem direkt på växtplatsen: så dem i toarullar. De gillar inte när man stör rötterna, och står de i toarullar är det bara att sätta ner hela kalaset när de ska planteras ut, rullen multnar  :)

Har faktiskt sparat på en massa toarullar för just det endamålet.. Men så var det nån som sa att det bara ruttnar i botten.. Fast å andra sidan, jag är så sent ute, och ska ganska snart sätta dom i krukor utomhus, så dom kanske inte hinner mögla/ruttna?

Ska jag kanske göra samma sak med krassen?

(Har petat ner alla fröer utom krasse (såjorden tog slut..) och luktärt (eftersom den ska ligga i blöt över natten) så att göra det med andra blommor är inte aktuellt.)
lissa
Jag la Ipomea, krasse och solros i blöt, förutom luktärtor naturligtvis. Det behövs kanske inte, men dom grodde fort efter blötläggningen smile.gif
Whiskuchi
CITAT (cic @ 29-04-2006, 19:17)
CITAT (Whiskuchi @ 29-04-2006, 18:51)
Tips om luktärt om du inte ska så dem direkt på växtplatsen: så dem i toarullar. De gillar inte när man stör rötterna, och står de i toarullar är det bara att sätta ner hela kalaset när de ska planteras ut, rullen multnar  smile.gif

Har faktiskt sparat på en massa toarullar för just det endamålet.. Men så var det nån som sa att det bara ruttnar i botten.. Fast å andra sidan, jag är så sent ute, och ska ganska snart sätta dom i krukor utomhus, så dom kanske inte hinner mögla/ruttna?

Ska jag kanske göra samma sak med krassen?

(Har petat ner alla fröer utom krasse (såjorden tog slut..) och luktärt (eftersom den ska ligga i blöt över natten) så att göra det med andra blommor är inte aktuellt.)

Tja, de blir ju inte direkt fräscha, men plantorna verkar inte bry sig. Mina äldsta är nog en månad gamla tror jag, i toarulle. smile.gif
Elisabeth P
Jag missade att luktärterna ska i blöt först sad.gif . Hoppas att det funkar i alla fall. Jag sådde i toarullar för ett par dar sedan.

Fast nu har jag även fått perenna luktärter som ska så (vet att de inte luktar direkt, men det é kul ändå). Tänker inte missa blötläggning denna gång tongue.gif

Lisa
Whiskuchi
Jag tror - märk väl tror - att blötläggningen bara får dem att gro fortare. Så dina bör gro ändå, fast det kanske tar längre tid rolleyes.gif
Elisabeth P
Jag får hoppas på det wink.gif / Lisa
cic
Ja, blötläggningen är bara för att det ska gå fortare. Man kan även sandpappra (alltså slipa lite lätt med ett sandpapper) för att snabba på processen.

Jag ska nog använda både toarullar och vanliga platskrukor. Så jag kan jämföra lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon