Full version: stenull
Ella
Stenull håller tydligen vatten väldigt väl och jag skulle vilja använda det i stället för vermiculit i mina korgar, pottor och amplar.

Det går ju åt oerhörda mängder vermiculit om jag ska ta 50% av det i jorden! mad.gif

Jag kommer att täcka jordytan så att den inte behöver ligga bar i alla fall, men jag skulle uppskatta om jag kunde köpa lite stenull och sen återanvända år från år. Den kan man ju själv styra storleken på.

wub.gif wub.gif

Ella
Louise i Göteborg
Stenull=mineraull=byggisolering typ rockwool eller gullfiber???

Eller finns det en annan produkt under namnet stenull?

Visst hittar man nåt liknande detta i vissa plantor man köper och jag har hört att man i en del handelsträgårdar odlar "jordfritt" i detta material med flytande konstgödning. Men är detta nåt' för amatörodlare?

Om det är detta så kan man inte återanvända det om man blandar det i jorden.

Är det nåt' annat???
Ingrid på Västkusten
Det är inge annat är Rockwool/Gullfiber

Hälsar Ingrid
Ella
Varför skull man inte kunna återanvända det?

Det var en ny plantskoleägare som presenterade det för mig... Nu verkar hon ha förstått att det är mer lönsamt för branchen att sälja vermiculit. Jag förstod det som att hon använde det flera gånger.

Möjligtvis så kan det vara svårt att få tag i för oss rimliga mängder men annars förstår jag inte varför det inte skull vara något för amatörodlaren.

Jag menar ju att ha det som nått som suger upp mycket vatten och sen avger det till växterna när jorden börjar torka. Blandat med jord altså!

Ella
Ingrid på Västkusten
Mig veterligen används detta helt rent, alltså inte utblandat alls. Sticklingar - yrkesodling av tomat och paprika är i stenull. Har sett det vid besök i Holland(helt äventyr attt besöka en paprikaodlare där!)

Vermiculit & perlit tjänar de skurkarna bra på i dessa svindyra pytteförpackningar - och i vermicuitens fall helt oförtjänt dessutom :-/

Hur är dte med swell-gel då? Vattenhållande kristaller?
Ella
CITAT
Hur är dte med swell-gel då? Vattenhållande kristaller?

Jag har inte sett det i de affärer jag brukar gå i. Det borde ju finnas där. Hur ser förpackningen ut?

Swell gel kanske är jättebra! Problemet är ju att jag vill kunna hälla ut jorden i rabatten när sommaren över och då är det ju inte så bra med vattenhållande grejor som man inte kan sortera ut om de inte samtidigt har en dränerande och strukturförbättrande effekt.

Ella
Ingrid på Västkusten
Ingen aning, men man kan hitta det allmänt i garden centers just nu.

http://w1.340.telia.com/~u34007324/omswell.htm

Har för mig man kan blanda ner det i rabatten utan trassel med efteråt.

Hälsar Ingrid
Ella
Bra länk där fanns ju till och med adresser!

Tror jag ska prova det!

Ella
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon