katsan
Hej alla trädgårdsentusiaster.

Jag har lyssnat på en föreläsare som talade varmt om Pilört. Den kan bli upp till 200 cm och trivs även i norra Sverige. Tål att stå där det rasar snö från taket. En ört som vissnar ner på vintern och kommer ny och fräsch varje vår. Jag har försökt att hitta den på nätet, men jag blir bara förvirrad, det verkar finnas hur många sorter som helst, men alla är inte så stora som den här. Är det någon som vet något om hur man ska sköta den, var i trädgården trivs den och framför allt VAR kan jag köpa den?

Kan man begära av sin handelsträdgård att de tar hem en växt som man vill ha?

Vit krollilja har jag letat länge efter på handelsträdgårdarna, men inte hittat. Vet någon var jag kan få tag i dem?

Katsan
Ophelia
Pilört? Hmmmmm.....ett vanligt ogräs här varje fall. Säkert att du vill ha pilört? unsure.gif

Vit krollilja finns här smile.gif :

http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/

Brukar även finnas att köpa i välsorterade handelsträdgårdar på hösten. Här där jag bor brukar de säljas på Åsby Trädgård och jag tror även på Bürgers handelsträdgård och i Lindesberg smile.gif smile.gif smile.gif
Caprice
Herregud, 98:-/st för krollisarna..?? ohmy.gif
Att köpa en ser ju torftigt ut, så en sådär tre stycken behövs ju iaf...

Passa på när du besöker plantmarknader istället, tycker jag...
Ophelia
Herregud....var de så dyra *svimhicka*!! blink.gif blink.gif blink.gif

Satsa på att köpa på plantmarkander istället, där där de billigare (fast faktiskt ganska dyra ändå). Eller varför inte testa med att göra egna vita krollisar! Har man en lök så kan man ju göra flera av lökfjällen. Tar lite tid gör dem att blomma men snabbare än med frö.

Eller kanske köpa på Tradera, fast då kanske man inte vet vad man får för färger sad.gif
katsan
Stort tack för alla svar. Jag får kanske kontakta föreläsaren för att få veta mer om pilörten. Den virituella floran visar att det är ett ogräs, men bara 50 cm om jag inte minns fel. Jag undrar om den är ovanlig här uppe i norr?

Hur är det egentligen, får man plocka växter ute i naturen hur som helst, (om de inte är fridlysta förstås) ? Kanske är pilörten en sådan växt som jag kan hitta utan att gå på handelsträdgård för att få tag på den?

Man kanske måste fråga markägaren först?

Katsan, Umeå
Ophelia
Egentligen är ogräs bara sånt som växer på "fel ställe". Är det pilört du vill ha så ska du givetvis ha det smile.gif

Kan inte tänka mig att pilörten skulle vara fridlyst. Det finns väl ett par som inte är så vanliga. När jag tittar i min flora så ska åker och vanlig pilört vara vanliga över hela Sverige. Här där jag bor kan jag nog inte alls hitta pilörten i en handelsträdgård. Den finns både här och där på åkrar och i rabatter. Testa med att titta i åkerskanterna och inte tror jag att du behöver be någon bonde om du får ta en planta eller två.
olgak
Måste bara säga att jag älskar odla biggrin.gif !

Jag var på jakt efter vit krollilja, vilket verkade omöjligt att hitta i butiker eller på nätet. Suck. (Och ja, jag vet att jag själv påstått att de finns på Weibulls på Sveavägen i Stockholm, men det var tydligen inte sant just nu.)

Men då sökte jag på odla. Och då hittade jag länken till "lillafiskaregatans..." och där kan man köpa! Visserligen för 98 kr/st. Men just nu betalar jag nästan vad som helst för dessa lökar laugh.gif .
Gåsis
Pilört, Persicaria polymorpha, är inte alls fel som trädgårdsväxt. Den säljs i handelsträdgårdar men finns att hitta på nätet med så alldeles omöjligt verkar det inte vara att få tag i den. Dessutom går den fröså om man får tag i frön.

/Åsa
Ewa L
Jag har också varit på jakt efter Krollilja i flera år, framförallt vit. Hittade på Granngården. 79,-.
kristerh
köpte mina krolliljor på Eurobulb, betalade 35:- st visserligen måste man köpa 10 st lökar minst.
krister
olgak
CITAT (kristerh @ 19-05-2006, 13:17)
köpte mina krolliljor på Eurobulb, betalade 35:- st visserligen måste man köpa 10 st lökar minst.

Det hade ju varit ett bra pris, men tyvärr verkar de inte ha vita.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon