Hej på er,
amatören vänder sig mig härmed till den tunga expertisen med två ganska så dumma frågeställningar....:
1. Häromveckan drabbades jag av hybris och inledde ett planteringsförsök i krukor och lådor på balkongen. Okunnig, och framför allt halvslarvig, som jag är, gjorde jag väl 80% av det som stod på fröpåsarna. En del verkade lite krångligt...
Tobaksblommefrön i lådorna, Atlasblomma/Gräslök/Luktärt/Basilika i krukorna på frödjup och med avstånd enl alla konstens regler.
Leica(?)kulor i botten, och i balkonglådorna la jag av någon outgrundlig anledning ett övre lager av såjord.
Första natten föll rätt mkt regn vilket framför allt drabbade lådorna, vilket fick mig (några dagar senare) att inse värdet av att borra upp lite dräneringshål i dessa. Men det var rätt dyngsurt i några dagar efteråt.
Annars har det nog vattnats som det ska. Och vädret och ljuset har varit OK, om än rätt kyligt på nätterna. (Bor precis utanför tullarna i Sthlm).
Problemet nu är inte oväntat att inget händer. Jag kan om jag spanar intensivt få syn på lite kommande grönt i Atlasblommekrukan. Annars är det stendött.
Planterade jag för tidigt? Måste man gödsla? Har jag för bråttom? Om jag startar på nytt - kan jag bara "trycka ner" nya frön i respektive kruka?
2. Utöver ovanstående försökte jag mig också på Lavendel och Rosmarin, och här var jag extra duktig och ställde in krukorna för förkultivering i kylskåpet.
10 dgr senare inser jag att man kanske ska vattna trots att de står i kylskåpet... Vet inte varför, men det kändes helt enkelt ologiskt att vattna plantor i kylen. Men det antar jag nu att man måste, vilket jag också såg till att göra igår.
Inget har ju naturligtvis börjat växa. Är det kört eller bör jag ha lite tålamod?
Tacksam för all input jag kan få.