Full version: Hur gör jag nu?
blueride
Hej på er,

amatören vänder sig mig härmed till den tunga expertisen med två ganska så dumma frågeställningar....:

1. Häromveckan drabbades jag av hybris och inledde ett planteringsförsök i krukor och lådor på balkongen. Okunnig, och framför allt halvslarvig, som jag är, gjorde jag väl 80% av det som stod på fröpåsarna. En del verkade lite krångligt...

Tobaksblommefrön i lådorna, Atlasblomma/Gräslök/Luktärt/Basilika i krukorna på frödjup och med avstånd enl alla konstens regler.

Leica(?)kulor i botten, och i balkonglådorna la jag av någon outgrundlig anledning ett övre lager av såjord.

Första natten föll rätt mkt regn vilket framför allt drabbade lådorna, vilket fick mig (några dagar senare) att inse värdet av att borra upp lite dräneringshål i dessa. Men det var rätt dyngsurt i några dagar efteråt.

Annars har det nog vattnats som det ska. Och vädret och ljuset har varit OK, om än rätt kyligt på nätterna. (Bor precis utanför tullarna i Sthlm).

Problemet nu är inte oväntat att inget händer. Jag kan om jag spanar intensivt få syn på lite kommande grönt i Atlasblommekrukan. Annars är det stendött.

Planterade jag för tidigt? Måste man gödsla? Har jag för bråttom? Om jag startar på nytt - kan jag bara "trycka ner" nya frön i respektive kruka?

2. Utöver ovanstående försökte jag mig också på Lavendel och Rosmarin, och här var jag extra duktig och ställde in krukorna för förkultivering i kylskåpet.

10 dgr senare inser jag att man kanske ska vattna trots att de står i kylskåpet... Vet inte varför, men det kändes helt enkelt ologiskt att vattna plantor i kylen. Men det antar jag nu att man måste, vilket jag också såg till att göra igår.

Inget har ju naturligtvis börjat växa. Är det kört eller bör jag ha lite tålamod?

Tacksam för all input jag kan få.
kerstin z5-6
Du lider bara av en sak otåla laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det är ännu för kallt på nätterna för att de ska vilja sticka upp huvudet ...
de kommer när naturen säger att det är dags -skydda gärna jorden med en liten plast eller fiberduk så torkar det inte ut så snabbt ute -sen ..

de i kylen behöver sällan vattnas, känn efter !är det torrt i låddan -vattna
o två-tre v kallt räcker för lavendel smile.gif
Du börjar görda tobaken efter det att de fått minst 5-6 riktiga blad -samma med övriga krukor
Ska de växa där de sitter nu ?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har sått utomhus på balkong så lär det dröja innan det kommer upp något det är bara när man sår inomhus där det är en ganska jämn varm temperatur som sommarblommor gror snabbt, sår man där det är svalare kan man få vänta 2-3 gånger så länge på att något tittar upp.

+Är det inte lite kallt för basilika som vill ha en minimitemp på +15 i jorden och luften?
Ophelia
Tror även jag att basilikan har lite för kallt. Det är en krydda som man får vara gullig med. Den gillar bra jord, värme och fukt. Ta in den och driv den i ett ljust fönster. Har alltid drivit min basilika inne och fått stora gröna ruggar som tack. In med den så ska du se att den gror innan du hunnit blinka smile.gif smile.gif
blueride
Tack, ni är ju underbara.

Basilikan åkte in direkt, och står nu inne i värmen.

I övrigt så får jag väl helt enkelt koppla på tålamodet!

TACK!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon