anna_rispan
Jag hade tänkt gömma rabarben under en hink för att få upp den lite tidigare. Har sett engelska trädgårdsprogram prata om sådant.

Är det för sent? Troligen inte.. Men hur gör jag nu då. jag har en stor hink, ska jag göra hål i den så att det inte blir kondens o mögel där i?
Ska jag täcka med halm?
Ä rdet något annat jag bör tänka på??
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte för sent jag brukar välta över en stor svart hink så snart jag ser det första lilla rabarberbladet bildas. Min hink har SMÅ dräneringshål som knappt släpper igenom något ljus (Hinken odlar jag i senare på sommaren så jag måste ha hål)

Jag täcker inte med halm men ibland lägger jag på några stenar så hinken ligger kvar när bladen börjar trycka på.
anna_rispan
Vad bra! Då kan jag ju hinna fixa det i helgen. Det är roligt att säsongen äntligen börjat!! *jublar lite*
cinapuff
Nu blev jag nyfiken..
Varför gömmer man rabarbern under en hink? För att få upp den fortare? Eller för att få längre stjälkar? Eller blir de kanske spädare och godare om de växer mörkt?
är det i så fall för sent att göra det när ett par blad hunnit utvecklas? Jag har min rabarber i en stor kruka på balkongen så den har hunnit en bit på väg..
Åsa, mälardalen zon 2
Man får fortare upp rabarber + de blir mjällare.
anna_rispan
I söndags så la jag en tunna över rabarben. Har fått rapport från mitt trädgårdsland att den växt ca 1 dm under tunnan. Jämfört med den som är utan hink som kommit upp ca 5 cm. Häftigt. I morgon ska jag åka o kika själv också. smile.gif
Johan.S
Jag hörde tidigare från en pensionär, jag känner, som jobbade på en plantskola i sin gröna ungdom. rolleyes.gif
Han berättade att de då odlade rabarber under bänkarna, för att få dem rödare och mer lättsålda.
netaave
Vi sätter också över en hink så fort vi ser det röda. Visst blir det stor skillnad.
ingmet
Jag har inte satt på någon hink.. men jag har hört att det ger mycket god skörd.. MEN .. vet ni vad... JAG HAR SÄSONGENS FÖRSTA RABARBERPAJ PÅ GÅNG I UGNEN!!!!!... var ute i skymningen nyss och plockade ett 20-tal små goa stjälkar.. Ska straxt avnjuta med en kvällsfika och sen krypa till kojs och drömma sött.. Vilken kanondag det har varit, har haft en angenäm distansarbetardag idag.. på bästa solplats..(tyvärr lite svårt att arbeta med PCn i solsken.. men men.. vissa smällar får man ta!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon