Full version: Välja Hoya
jetn
Jag tänkte skaffa en hoya, men vet inte vilken jag ska välja.
Den skall "bo" i ett söder fönster. Kan till lägga att jag ibland glömmer bort vattningen. rolleyes.gif
Vill hellst att den skall dofta (gott) samt järna vara blommvillig.
Tacksam för hjälp.
yenny
En hoya carnosa kanske... här är min mammas carnosa 'malaysia'

Den doftar gott och kan stå i söder.
Alexander-VG-zon3
hoya bella är torktålig men den gillar mycket vatten men är tork tålig . även compacta elle rhur den stavas är väldigt tork tålig wub.gif
MyHoyas
Cumingiana är soltålig och doftar gott. Blomvillig? Ganska. //Christina
rosita
Nu har jag börjat bli nyfiken på Hoya.......
Är det kanske porslinsblomma? Jag köpte en kul krukväxt till en väninna förra året, den har lite vridna blad och slingrar runt en båge. Jag köpte den för att jag tyckte den var annorlunda. Ett halvår senare blommade den med en "klase" porslinsliknande blommor. Kan det vara en Hoya? blink.gif blink.gif
zaaritha
Visst är det hoya!
jetn
[QUOTE] Cumingiana är soltålig och doftar gott. Blomvillig? Ganska. //Christina [QUOTE]
Hmm, just nu lutar jag nog mot Cumingiana då jag av någon underlig anledning är helt såld på allt som har minsta anknytning till citron. wacko.gif
Jenny
Lotta150
Som ett alternativ till cumingiana kan jag föreslå densifolia. De är väldigt lika i utseende (densifolian har lite större blad). Jag upplever densifolian som lättare att få i blom.
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 29-04-2006, 23:32)
Är det kanske porslinsblomma? Jag köpte en kul krukväxt till en väninna förra året, den har lite vridna blad och slingrar runt en båge. Jag köpte den för att jag tyckte den var annorlunda. Ett halvår senare blommade den med en "klase" porslinsliknande blommor. Kan det vara en Hoya? blink.gif blink.gif

det kan nog vara en compact tror jag
morellen
CITAT (rosita @ 29-04-2006, 23:32)

låter som en H. carnosa compacta?
MyHoyas
Ett fel som många gör är att kalla compacta för carnosa compacta. Den heter BARA compacta. //Christina
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (MyHoyas @ 30-04-2006, 12:54)
Ett fel som många gör är att kalla compacta för carnosa compacta. Den heter BARA compacta. //Christina

Inte ifall man ska följa SKUD:s regler de säger att den ska heta Hoya carnosa ´Compacta´.

http://skud.ngb.se/index.php?option=com_fr...ntpage&Itemid=1
jetn
Jag kan även tänka mig en som inte doftar, det är ju ändå blommorna som är viktiga smile.gif
Funderar även på att ha en hoya i mitt öster fönster, enda kruxet är att det är ett litet ( b 50 h 40 ) fönster. Tipps?
Linda_A
CITAT (jetn @ 30-04-2006, 13:25)
Jag kan även tänka mig en som inte doftar, det är ju ändå blommorna som är viktiga smile.gif
Funderar även på att ha en hoya i mitt öster fönster, enda kruxet är att det är ett litet ( b 50 h 40 ) fönster. Tipps?

kanske dessa två sidor kan hjälpa dig.
www.myhoyas.com
www.hoyor.net
Jag tycker att det är svårt att ge tips så där.

Vill du att det ska gå fort att få blommor så är det bästa tipset tycker jag att köpa en vuxen planta. Blommande hoya bellor ser man ofta.
yenny

Det är väldigt många som skulle klara ett österfönster..

Några förslag: Limoniaca, thomsonii, denisii (väldigt fina rosa blommor),
multiflora (blommar rikligt, med annorlunda blommor)

Sen finns det hur många som hälst....

wub.gif
Linda_A
CITAT (yenny @ 30-04-2006, 13:44)

Det är väldigt många som skulle klara ett österfönster..

Några förslag: Limoniaca, thomsonii, denisii (väldigt fina rosa blommor),
multiflora (blommar rikligt, med annorlunda blommor)

Sen finns det hur många som hälst....

wub.gif

Fast några av de där doftar väl rätt bra? (fast det var kanske inte ett krav)
MyHoyas
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-04-2006, 12:32)
CITAT (MyHoyas @ 30-04-2006, 12:54)
Ett fel som många gör är att kalla compacta för carnosa compacta. Den heter BARA compacta.  //Christina

Inte ifall man ska följa SKUD:s regler de säger att den ska heta Hoya carnosa ´Compacta´.

http://skud.ngb.se/index.php?option=com_fr...ntpage&Itemid=1

Den som beskrivit hoyan finns här:
IPNI (C. Burton)

Christina
jetn
Hihihi, har precis vunnit en av myHoyas auktioner på Tradera. En Hoya cv. Minibelle biggrin.gif
Kunde inte låta bli wub.gif
Nu är det bara att se fram emot dess ankomst rolleyes.gif
Jenny
Lotta150
CITAT (jetn @ 30-04-2006, 23:46)
Hihihi, har precis vunnit en av myHoyas auktioner på Tradera. En Hoya cv. Minibelle biggrin.gif
Kunde inte låta bli wub.gif
Nu är det bara att se fram emot dess ankomst rolleyes.gif
Jenny

Grattis till din Minibelle smile.gif Den är fin - och får söta blommor wub.gif
jetn
En liten fråga från en novis. Vad betyder det när det står cv. eller sp. mitt i namnet? huh.gif
MyHoyas
CITAT (jetn @ 01-05-2006, 21:19)
En liten fråga från en novis. Vad betyder det när det står cv. eller sp. mitt i namnet?  :huh:

cv står för cultivar
sp står för species

Ex. H. cv. Minibelle är en korsning mellan H. carnosa och H. shepherdii
Ex. H. sp. Tanna är en hoya som inte fått något eget namn utan är "bara" en art från ön Tanna.

//Christina
jetn
Aaah, då förstår jag tongue.gif
Tack för förklaringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon