Full version: Hur håller jag
Merlin
en jämn temperatur i växthuset! Efter att ha läst ett antal böcker har jag nu fattat att det handlar om stoooora temperaturskillnader i växthuset dag- och nattetid. Om det blir riktigt kallt kan man ju använda en fläkt men hur håller ni temperaturen nere på sommaren eller nu på våren när solen gassar..... Jag är ju inte hemma på dagarna och även med skuggväv, aut. fönsteröppnare o s v så stiger temperaturen enormt vad jag har förstådd...... wacko.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif Jag vill ju inte att mina gurk.- och romatplator ska dö av värmeslag i sommar....
Åsa, mälardalen zon 2
På sommaren har jag dörren öppen dygnet runt det är ju inte så värst kallt om natten på sommaren + nu på våren har jag dörren lite öppen + jag har ju öppnare så höga temperaturer brukar inte vara något problem.
Merlin
Vårt växthus har morgonsol fram till kl 14 ungefär. Det som bekymrar mig är om temperaturen går upp mot 40 grader och man inte är hemma.....
jåj
Varje dag som det inte är mulet och rehn så öppnar jag dörren lite (skjutdörr) sen reglerar de automatiska fönsteröppnarna temperaturen.

I växthuset har jag bygt ett hus av bubbelplas som också måste öppnas varje dag.

På natten så håller värmefläkten frostfritt.

JÅJ
kerstin z5-6
öppen dörr dygnet runt sommartid och fläkt
Merlin
Tack för alla bra tips - jag ska nog köpa automatiska fönsteröppnare tror jag... smile.gif
jåj
CITAT (Merlin @ 30-04-2006, 17:44)
Tack för alla bra tips - jag ska nog köpa automatiska fönsteröppnare tror jag... smile.gif

Oj oj utan automatiska fönsteröppnare blir det mycket jobbigt!
dessa räcker inte till utan det blir att skugga och öppna dörrar också laugh.gif

Lycka till
JÅJ
kerstin z5-6
ja de är ett måste
uno
Skaffa en bords- eller stativfläkt som du kopplar till ett termostat. Mitt termostat har jag ställt in så att fläkten startar när det är 22 grader i växthuset. Att ha automatiskta fönsteröppnare är ett måste. Det finns även sådana dörröppnare.
SmulansGubbe
Hur är det egentligen med jalusiföstren?
Hur täta är dom när dom är stängda?

Har funderat på att sätta ett i ena hörnet så att det blir så mycket själv cirkulation som möjligt ut genom takfönstret.

SG
virrevarv
Jag har ju satt ut en massa plantor i växthuset nu, idag när jag kom ut så var där nästan 30 grader, trots öppen dörr och fönsteröppnare. Jag har automatiska öppnare på tre av fönsterna och kör manuellt på den fjärde. Jag får inte rätt på den ena fönsteröppnaren däremot, jag har varit lite nojjig över att dom inte skullat funka som dom skullat men två dom hade öppnat snällt på sig men den tredje... Den hade inte öppnat sig alls fast det var så varmt i huset. Jag mailade säljaren på Willab och frågade hur jag skulle ställa in dom, fick till svar att jag skulle värma och kyla om vartannat och det gjorde jag men om den öppnar sig så mycket bättre vet jag inte, den är väldigt trög...

Nåja men nog är det praktiskt med automatik om man inte kan passa det för jämnan! Bara det funkar så...

Ha det!
kerstin z5-6
skruva ner o skicka in för en ny -den funkar ju inte !
jåj
CITAT (uno @ 01-05-2006, 02:02)
Skaffa en bords- eller stativfläkt som du kopplar till ett termostat. Mitt termostat har jag ställt in så att fläkten startar när det är 22 grader i växthuset. Att ha automatiskta fönsteröppnare är ett måste. Det finns även sådana dörröppnare.

Kul att köra fläkten en varmmulen dag när tomatplantorna dryper av fukt.
Redan efter någn timma ser de piggare ut !
Jag troratt ser de bra ut så mårde bra också...
Undra om det påverkar mögel och sånt något eller ärdet så fullt av sporer på hösten attdet kvittar ?

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon