Full version: vilka sätter ni ut?
Elisabeth P
Jag har hört att många växter (kanske de flesta) mår bra av att flytta ut under sommaren.

Om man inte vill flytta ut alla krukväxter, utan endast de som får ett rejält uppsving av att vara ute en sommar, vilka skulle ni garanterat sätta ut då?

Gräver ni i så fall ner dem i rabatten eller ställer ni ut krukan som den är?

Lisa
pejori
jag ställer ut så många jag kan....
ställer dom i skuggläge så inte bladen förstörs.
det blir hoyor, orkideer , hibiskusar, yuccapalmer och epiphyllumar som går ut.
även clivia och aloe ställs ut... wub.gif
gräver inte ner, men hänger eller ställer dom i sina krukor bara...
Emser
Jäg ställer också ut så mycket jag kan. Eller jag kanske ska säga "ställde ut", för just nu är det ont om grönt hemma hos mig...flyttade nyligen utomlands och har inte kommit mig för att börja om på ny kula.

Men förra sommaren så åkte: Hibiskusar, Hoyor, Pengaträd, Clivia, Guldranka, Epihyllum(bladkaktus), Bollkaktus, ros, Purpurblad, Amaryllis, Neriums, Novemberkaktus och Pelagonerna ut på min balkong.

I stortsätt allt kan "åka ut" när natt temp.en tillåter och ytan till vilka du kommer att ställa dina blomster på... de flesta krukväxter klarar full sol men de behöver vänjas till detta!
Alexander-VG-zon3
jag ställer med ut allt och sen vet jag nästan alla mina krukväxters minsta så jag har ute dom rätts så länge .
men vad jag har ute nu är
flasklija -6c
garderobs blomma -6c,yucca -6c,sophora -9c -12c,hoyor +4c,palmer=alla olika sorter olika temp,aralia som är härdig -20c,kung cissus eller nåt -1c,hibiskus-3c men en temp för dom är nog +5c vid lägre tar dom stor skada vad jag sett,paradisträd 0c,opuntia olika sorter olika temp,clivia -6c -3c ,black bean träd -6c,ampellilja -1c,ficusar olika sorter olika temp,avokado -6c,olika medelhavs växter där med olika sorter

dom har jag ute på dan när det bler +5c på natten. några av dom har jag nyligen lämnat för natten med och jag tar in dom nån gång under dec,nov .
och skydda dom för snö fast dom klara frost så klara dom inte snö . ocg många av dom klara torrkyla så har det regnat eller varit dimma å sen frost kan det vara hemskt att erfara av en växt wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 30-04-2006, 10:53)
gräver inte ner, men hänger eller ställer dom i sina krukor bara...

håller med
gör en fin krukträdgård av dom eller nåt liknade . sen så skyddar du dom för markfrost med om du har ställt dom på ett bord eller bara med krukan direkt på marken så får man hoppas att dett inte når upp . men en liten växt mmår kankse dåligt av markfrost men kan sne över säsången klara av både frost å kallvind .
och abhärdning går till på att man har dom ute på dan å tar in dom på natten å stälelr dom i skugga och stälelr dom saktare me rmot sol . jag brukar ta den tiden på en vecka med tempen skuggan en längre tid
lycka till
Linda_A
När börjar ni sätta ut dem? (tänker mest på hoyorna wink.gif ) Pellisarna står redan ute.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 03-05-2006, 08:25)
När börjar ni sätta ut dem? (tänker mest på hoyorna wink.gif ) Pellisarna står redan ute.

hoyor sätter jag ut när det är +5c på natten dom flesta hoyor lämnade jag ute i natt har även några som ska ut inatt smile.gif
eller detta är första gången ska kankse säga jag satte ut dom vid +5c å tesade å inga synliga sakdor alls ska göra det nästa vår med
Linda_A
CITAT (flaxss @ 03-05-2006, 10:24)
CITAT (Linda_A @ 03-05-2006, 08:25)

hoyor sätter jag ut när det är +5c på natten dom flesta hoyor lämnade jag ute i natt har även några som ska ut inatt smile.gif
eller detta är första gången ska kankse säga jag satte ut dom vid +5c å tesade å inga synliga sakdor alls ska göra det nästa vår med

Okej, jag tycker det verkar lite tidigt. Fast detta har vi ju pratat om ett antal gånger.

Fast det visar sig väl när resten svarar. smile.gif

Fast i sanningens namn så var du lite osäker på serpens om mådde så bra. wink.gif (om jag nu minns rätt)
Alexander-VG-zon3
jo lite sådär jag tror den inte mår så bra , den har varit nere å vänt vid +4c . men inga synliga skador wub.gif
nu till helgen ska det bli solsken så då den kankse får lite värme wub.gif
pejori
CITAT (Linda_A @ 03-05-2006, 09:25)

jag väntar lite tills det blir varmare... wub.gif wub.gif
ca 15 dagtid, och tar in dom tills det är runt tio gr. nattetid...vill inte riskera något smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 03-05-2006, 14:53)
CITAT (Linda_A @ 03-05-2006, 09:25)

jag väntar lite tills det blir varmare... wub.gif wub.gif
ca 15 dagtid, och tar in dom tills det är runt tio gr. nattetid...vill inte riskera något smile.gif smile.gif

dom klara det nog carnosa sorter har klarat det hos mig en natt ute i zon2

här är några jag ska testa ute som jag satt på ett inglasad hylla

här är en av hyllan

ska även sätta in multiflora å kerri i da å prova inatt .
för det håller sig nog runt +7c +5c nu om näterna vi har säkert haft +8c med nån natt wub.gif

även hoya australis och Hoya pubicalyx har klarat sig fint ute denna natten som var och även serpens . och sen i da så ska jag lämna compcat,bella,multiflora ute med skydd av glaset
pejori
carnosorna klarar nog av det....men bakom glas???...blir det inte brännskador då?? ohmy.gif
som sagt ...jag väntar lite...det är för mycket värde, för att riskera att det går åt h****te.... laugh.gif laugh.gif wub.gif
Emma_
Haha, tänk så kommer någon och stjäler dem mitt i natten. tongue.gif

Och vad är det jag ser, är det en bella du har upplindad på spaljé?

Emma smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 03-05-2006, 16:45)
carnosorna klarar nog av det....men bakom glas???...blir det inte brännskador då?? ohmy.gif
som sagt ...jag väntar lite...det är för mycket värde, för att riskera att det går åt h****te.... laugh.gif laugh.gif wub.gif

nej jag har glaset öppet på dan och stänger på natten så jag hoppas på att det inte bler brännskador men inte vad jag har sett på hibuskusarna å clivian å dom andra å sen alla hoyor som är där inne är för första gången nu men där bler varmnt ppå natten änndå wub.gif
alla gör som dom vill wub.gif
för dom flesta hoyor klara ner till 4,5c så därför har jag satt en temp på 5c på natten om dte kankse bler 20c på dan så bårde dom klara det wub.gif
så har jag tänkt
Linda_A
o som sagt ...jag väntar lite...det är för mycket värde, för att riskera att det går åt h****te.... laugh.gif laugh.gif wub.gif

Så tänker jag med.

*låter hemskt nu*

Men de sorterna där kan man ju chansa lite grann med men inte för något i mitt liv att jag skulle sätta ut de lite mera udda hoyorna.

Fast jag har nog inte plats att sätta ut dem i alla fall. De som ska ut får åka hem till mamma och hennes inglasade balkong!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 03-05-2006, 17:15)
o som sagt ...jag väntar lite...det är för mycket värde, för att riskera att det går åt h****te.... laugh.gif  :lol:  :wub:

Så tänker jag med.

*låter hemskt nu*

Men de sorterna där kan man ju chansa lite grann med men inte för något i mitt liv att jag skulle sätta ut de lite mera udda hoyorna.

Fast jag har nog inte plats att sätta ut dem i alla fall. De som ska ut får åka hem till mamma och hennes inglasade balkong!

vet man att dom klara det hadde jag gjort det wub.gif
Linda_A
Flaxss: Klart att man kan. wink.gif Men jag har ändå ingen plats till dem på min balkong plus att de som ska ut kommer att föredrar att hamna i ett miniväxthus.
Elisabeth P
Oj, vad många som svarat biggrin.gif

Jag är nog lite motvals wink.gif , jag menar att jag vill inte få helt tomt i mina fönster under sommaren.
Däremot kan det vra trevligt att sätta ut några rolleyes.gif
Vissa växter kanske mår extra bra av en sommar utomhus.
Exempel som jag tänker på är azaleor, gerdenia (som kan vara svåra att passa inomhus en varm sommardag). Det finns säkert fler växter av detta slag om ni hänger med på hur jag menar.

Sen mår säkerligen ingen dåligt av att vara ute, men jag har så mycket annat som ochså vill få plats tongue.gif

Lisa
Carex
dracena marginata mår inte bra av att stå utomhus, märkte jag en sommar
Elisabeth P
blink.gif Latinska namn är inte min starka sida, heter den något annat?

Lisa
Alexander-VG-zon3
dom flesta växter mår bra av en lång vistlse ute . växterna tackar dig både med blommor,blad,frukt wub.gif
det ända man behöver göra är att vattna,ta veck vatten,skydda mot frost om det behövs det är ju hur långt man går eller hur låpngt in på vintern man har dom ute . vatten,skydd är det mesta man kan tänka många växter klara vädretsmakt skulle det blåsa kraftigt så kan man vattnakrukorna ås tälle dom vid en vägg och skullel dom trilla låt dom ligga .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carex @ 03-05-2006, 21:00)
dracena marginata mår inte bra av att stå utomhus, märkte jag en sommar

vad hände sad.gif wink.gif
för vad jag vet av egen erfarendhet så trivs dom flesta uytom några orkiderer å jätte jätte inbitan tropiska växter som häldre är inne wub.gif
Alexander-VG-zon3
alla hoyor klarade sig fint fint i natt och bella knoppar för fult vi var nere till +7c i glaskåpet, å ute temp gick ner till +5,5c . ska även sätta ut dom sista nu multiflora å kerri å två till wub.gif
Tezzla
Ojj, så många som sätter ut sina växter. Själv sätter jag kanske bara ut ett par. Jag vill ha växter inne också. Skulle jag plocka ut alla växter skulle det bli så tomt och trist i fönstren och hemmet skulle se tråkigt och omöblerat ut. Hur resonerar ni som sätter ut era växter? Får ni det inte väldigt trist inne?
Elisabeth P
Jag tänker som du Tezzla, Jag VILL ha kvar blommor inne ochså smile.gif .
Vilka sätter du ut Tezzla?

Men vill ju sätta ut de som är extra svåra att klara inomhus en varm sommardag.

Lisa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tezzla @ 04-05-2006, 16:26)
Hur resonerar ni som sätter ut era växter? Får ni det inte väldigt trist inne?

det bler fint ute å man kan göra granna avis men skämnt å allvar
jag tycker dte bler väldigt fint ute

sen även så att skapa nåt som inte liknar svenskt tycker jag är roligt .
och att ha växten ute även tills max starker växten enormnt mycket om den får vara ute den bygger upp å på sig inför nästa vinter och dom bygger på sig för att klara allt å när det väl är sommar så växer dom bättre å blommar mer . dom växer bättre för att klara sig själva å blommar mer för att fårtsätta å även miljön är bättre som gynnar blommning . och det bler ju väldigt natruligt för dom med dag/natt temp vind,torka,regn,dimma,frost m.m
sen att det inte bler nåt inne tycke rinte jga gör nåt . typ som inne har jag mindre söta växter eller sånna som inte alls klara sig ute äns på sommaren . eller om man har nån skadad växt av ohyra som kna växa ut sig i fönstert å bli finare wub.gif
Tezzla
Lisa: Tja, de växter som eventuellt åker ut hos mig är en och annan palm. Resten får stanna inne! tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tezzla @ 04-05-2006, 21:30)
Lisa: Tja, de växter som eventuellt åker ut hos mig är en och annan palm. Resten får stanna inne! tongue.gif

vad har du för plamer för bergplamer,finbladig dadel palm kräver skugga typ nord eller vandrande skugga för att trivas
Scout
Ojj, så många som sätter ut sina växter. Själv sätter jag kanske bara ut ett par. Jag vill ha växter inne också. Skulle jag plocka ut alla växter skulle det bli så tomt och trist i fönstren och hemmet skulle se tråkigt och omöblerat ut. Hur resonerar ni som sätter ut era växter? Får ni det inte väldigt trist inne?

Man planterar ju massa fröer och de som är kvar inne kan bre ut sig mer, och så skaffar man fler roliga växter eller sticklingar. Så fönstren blir inte tomma, bara inte överfulla.
Ända till hösten... då blir det trängre än någonsin när allt ska in igen. Och jag lär mig aldrig heller...
Scout
Trivs paradisträd (Crassula ...) bra ute? Nån som provat att ställa ut? Eller är de köldkänsliga?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 05-05-2006, 18:51)
Trivs paradisträd (Crassula ...) bra ute? Nån som provat att ställa ut? Eller är de köldkänsliga?

jag har mitt ute nu tar alltid ut det nnär dte är +5c på natten å dom stortrivs ute dom klara ner till -6c . men jag vet inte en lämplig temp just för dom kansker runt 0 kan man ta in den . sen om du ställer den svalt utan extra ljuse så blomamr den på senvintern å våren wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 05-05-2006, 18:02)

Man planterar ju massa fröer och de som är kvar inne kan bre ut sig mer, och så skaffar man fler roliga växter eller sticklingar. Så fönstren blir inte tomma, bara inte överfulla.
Ända till hösten... då blir det trängre än någonsin när allt ska in igen. Och jag lär mig aldrig heller...

hahaha samma här tar ut princip allt där ute .

så ser mitt fönster ut nu

har bara sådder,läkandeväxter å den store kvar wub.gif
fast på vintern när dom flesta ska tryckas tillbaka igen så är dte lite trångt . fast sen har jag månag i förådet med så det hjälper lite wub.gif

palmen väntar på att få komma ut fast först ska allt bli klart

ny bild för ikväll 19.40 mer kankse åker ut av sådderna sen lite vamare annrs så komemr dte se ut så här detta året
wub.gif
Scout
En till fråga:
kaffebuske (coffea arabica), trivs den ute eller är den köldkänslig? nån som provat?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 10-05-2006, 13:40)
En till fråga:
kaffebuske (coffea arabica), trivs den ute eller är den köldkänslig? nån som provat?

ingen frost wub.gif
Powerowic
flaskliljan har jag ute dygnet runt men om det regnar så får man väl passa dem lite, ställde även ut en physalis som har fått leva några år
Carex
mina amaryllisar tycks av någon anledning aldrig trivas ute. Dracena: http://images.google.se/images?hl=sv&q=dra...ing&sa=N&tab=wi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon