Full version: isolerad kompost ...
olah
Hej håller på bygga en kompost för trädgårdsavfall ,2 fack - totalt 100 * 160 cm , har läst lite här och vill kolla så man är på rätt spår .
Har läst att man kan isolera den så går det fortare - jag tänkte bara sätta lite frigolit på insidorna och i locket . Men då kan man läsa att ventilationen är också viktig och då undrar jag hur det går ihop och om ngn har förslag på lösning?!
KURT
Man brukar inte isolera tradgårdskomposter, man tillför ju ändå inget under vintern. Vill man ändå göra det så kan man som du föreslagit sätta fregolit på insidan. För att få bättre liftning så får man helt enkelt röra om regelbundet. Inte ens i en vanlig trädgårdskompost med springor i kanterna tillförs det speciellt mycket syre. Dessutom är det bra om man läggre grövre material i botten.

Ett alternativ till att isolera trädgårdskomposten kan ju vara att bygga en kompostlimpa på hösten. Tillsätter man tillräckligt med gödsel i den och inte gör den för liten, så kan den hålla värmen hela vintern.
olah
Ok tack - men tror Du det är gynnsamt att isolera den på insidan ( när man ändå är där och spikar ) - eller gör det varken till eller ifrån i praktiken ???
eugenia
Är komposten byggd av trä så skyddar det ju i och för sig ganska bra, men jag skulle nog ändå säga att lite frigolit är inte fel. Det behöver inte vara täckt överallt. Det beror lite på om komposten ska stå i snålblåst eller i lä och hur kall vintern är.

Ventilationen kan du fixa bara genom att ta av locket eller lägga det på glänt när värmen är väldigt hög i komposten. Mitt problem med trädgårdsavfallet har inte varit att det är för tätt, tvärtom har jag fått vattna och trycka ihop det hela tiden för att det ska hända något, men nu har jag mycket grova stjälkar och kutterspån från djuren att kompostera. Har man gräsklipp är nog saken annorlunda.
Mia, zon 3
Om du inte tycker det är för fult så sätt i så fall frigoliten utanpå. Det är så tråkigt att råka sätta grepen i frigoliten varje gång man blandar/tömmer.
olah
Jo - du har rätt i det ! Eller också kanske man får bekläda insidan med ngn skiva innanför frigoliten ...

Fast egetligen funderar jag mest på hur stor praktiskt skillnad det kommer vara - blir lite sugen på att göra två och ett långtest ...
Mrs Badcrumble
Hej!

Vi isolerade med frigolit för att kunna använda komposten till köksavfall även under vintern. Nedtill satte vi en ventil (med tätt metallnät på insidan) på varje del. Detta har vi fått godkänt av miljö/hälsa på vår kommun.

Jag har lagt ut några bilder i mitt album.

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...d=mrsbadcrumble
Madeleine1
Mrs Badcrumble; har ni hunnit testa komposten än eller är den byggd i år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon