Elin80
Sådde lite tomatfrön igår och undrar nu när jag kan förvänta mig att de tittar upp?

Och så undrar jag om jag gjort rätt...Jag satte några frön ca ½ cm ner i jorden i en plastlåda med plastfolie som lock...Är det rätt sätt? Ska jag ta av folien och vattna så fort det ser torrt ut, eller oftare än så? Har noll koll! Mitt första år som "odlare".

/Elin
Lady Hamilton
Om du vattnade när du sådde behöver du bara "spraya" på lite om det ser torrt ut. Det är viktigt med luftning av sådderna om det bildas kondens kan du vända på plasten eller göra lite flera hål. Lite kondens är bara normalt. Men bildas det "droppar" kan det vara tecken på att det är för "tätt"
Tomatfrön brukar gro efter några dagar lite beroende på sort o temperatur
Lycka till! smile.gif
Elin80
CITAT (Hamilton @ 30-04-2006, 15:49)
Om du vattnade när du sådde behöver du bara "spraya" på lite om det ser torrt ut. Det är viktigt med luftning av sådderna om det bildas kondens kan du vända på plasten eller göra lite flera hål. Lite kondens är bara normalt. Men bildas det "droppar" kan det vara tecken på att det är för "tätt"
Lycka till! smile.gif

Tack för svaret! Visste inte att det skulle vara hål i plasten, så jag sprang genast och gjorde några hål, för där var droppar på plasten!

/Elin
Elin80
CITAT (Hamilton @ 30-04-2006, 15:49)
Lycka till! smile.gif

Hej igen!

Borde jag inte se något tecken på plantorna nu? Tycker att de ska komma!! *otålig*. Jag vänder på plasten varje dag och det ser blött ut så jag har inte vattnat alls sedan jag satte dem...

/Elin
Gurkan
hi hi ... jag vet hur det känns att vara otålig men du får nog vänta nån dag till. Var inte orolig, tomatfrön brukar ha nästan 100% grobarhet. Tiden beror framförallt på hur varm dom står men om ett par tre dar kommer du säkert att kunna se de första små groddarna.

Bara vänta lite till så ska du se att dom tittar upp, dom kommer när dom är redo. smile.gif
Elin80
CITAT (Gurkan @ 03-05-2006, 12:23)
hi hi ... jag vet hur det känns att vara otålig men du får nog vänta nån dag till. Var inte orolig, tomatfrön brukar ha nästan 100% grobarhet. Tiden beror framförallt på hur varm dom står men om ett par tre dar kommer du säkert att kunna se de första små groddarna.

Bara vänta lite till så ska du se att dom tittar upp, dom kommer när dom är redo. smile.gif

:-) Okej, vad bra! De står nog inte så jättevarmt. Har inte hittat något bra ställe till dem. (Har en katt som gärna undersöker ALLT). Men då kommer de väl snart då...

...hoppas att mina gurkor också vill sätta igång snart...sådde de samtidigt som tomaterna...

/Elin
Elin80
Nu har de kommit!! Men nu undrar jag hur länge jag ska ha plastfolien över dem? Vill de ha den hela tiden, tills jag planterar ut dem (när de är ca 20 cm höga)?

/Elin
Patrik, Lkpg
Grattis! Den som väntar på något gott... wub.gif Jag skulle ta bort plastfolien när det väl grott, så att småplantorna får frisk luft och inte ruttnar bort. Börja istället vattna när det blir torrt, men var försiktig så du inte dränker småttingarna.
Elin80
CITAT (Patrik @ Lkpg,05-05-2006, 16:57)
Grattis! Den som väntar på något gott... wub.gif Jag skulle ta bort plastfolien när det väl grott, så att småplantorna får frisk luft och inte ruttnar bort. Börja istället vattna när det blir torrt, men var försiktig så du inte dränker småttingarna.

Okej, då gör jag det! :-)

Vet du hur lång tid det tar innan de är mellan 5-8 cm höga (har läst att de ska planteras om då)...?

/Elin
Gurkan
Så fort dom är "hanterbara" kan du plantera om dem, ta skaftet på en sked eller liknande och rota runt lite försiktigt i jorden mellan bebisplantorna så kan du fiska upp dem en och en och sätta i separata krukor. Det tar bara några dar till.

Du kan plantera dem lite djupare om du vill, så att bara 1-2 cm eller så sticker upp ur jorden.
Magdis
Precis vad jag undrade över just nu - när man ska plantera om dem! Då kan jag omplacera mina tomatbebisar nu då. Hur stora krukor bör jag ta, inte de största riktigt än va? De kanske får flytta en gång till senare.

Hur stora krukor behöver de ha för sin slutgiltiga förvaring? 10-litershinkar eller krukor i den storlek man köper rosor i t.ex?

När jag ändå är på G med att fråga om storlekar, hur stora krukor vill paprika och chili stå i?
AndreasBlomquist
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-05-2006, 23:33)
Precis vad jag undrade över just nu - när man ska plantera om dem! Då kan jag omplacera mina tomatbebisar nu då. Hur stora krukor bör jag ta, inte de största riktigt än va? De kanske får flytta en gång till senare.

Hur stora krukor behöver de ha för sin slutgiltiga förvaring? 10-litershinkar eller krukor i den storlek man köper rosor i t.ex?

När jag ändå är på G med att fråga om storlekar, hur stora krukor vill paprika och chili stå i?

Jag satte mina tomatplantor i 11 centimeterskrukor vid första omskolningen och då så djupt ner som bara möjligt. Nu är det snart dags för andra omskolningen och de kommer att hamna i deras slutliga förvaring för sommaren, 20-liters odlingshinkar med vattenreserv från Willab Garden. Jag kommer återigen sätta de så djupt som möjligt och plocka bort blad som är under jordnivån för att slippa att tjuvar som ställer till det under jord..

Mina chili och paprikaplantor står i 10-liters odlingshinkar från ovan nämnda företag.
Gurkan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-05-2006, 22:33)

Minns inte ens vilka sorter det var du fick ... busktomater ... Ida Gold ??? Å nån till ...

10 litershinkar räcker gott om du är hemma och kan passa med vattningen var och/eller varannan dag.

Skola om dem i 10-12 cm krukor först.
Magdis
CITAT (Gurkan @ 10-05-2006, 02:57)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-05-2006, 22:33)

Minns inte ens vilka sorter det var du fick ... busktomater ... Ida Gold ??? Å nån till ...

10 litershinkar räcker gott om du är hemma och kan passa med vattningen var och/eller varannan dag.

Skola om dem i 10-12 cm krukor först.

Det var Ida Gold, Bloody butcher och så nån orange tomat - minns inte nu vad den heter. (sitter på jobbet nu) biggrin.gif Alla frön grodde utom ett. Självklart ska jag ta mycket väl hand om dina tomatbebisar men de får nog stå i 10-litershinkar ändå. Man ska inte skämma bort barnen för mycket! biggrin.gif Klarar sig majsen med det så borde väl tomaterna också göra det!

av paprikan var det nån som hette Red skin och så nån Healthy. Kan ha vart en tredje sort också? chilipepparn var Brazil. Jag har redan lyckats glömma att märka två krukor så jag vet inte om det är paprika eller chili men det visar sig väl! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon