Full version: Pelargoner
Whiskuchi
Jag råkade köpa en pelargon igår, jag har aldrig gillat dem riktigt förr, men denna var underbar!! Så det vore ju förargligt om jag skulle ha ihjäl den..
När kan man ställa ut den tro? Och kan jag göda den med BioBact eller ska jag köpa nåt annat? Vill den ha stor eller liten kruka? Hurdan jord? Övervintra (om den överlever vill säga) kommer den få göra i ett källarfönster.
Och - sist men inte minst - vad kan det vara för sort? Jag förstår att det kan vara vanskligt att artbestämma efter ett foto, men.. att det är en stjärnpelargon vet jag, det stod i affären.

Min skönhet:

Ca_Milla
Jag kan absolut INGET om pelargoner.
Men den som du har ser iaf EXAKT likadan ut som min "exotica whiteglitter" som jag fick av svärmor förra helgen.
Whiskuchi
Hmm.. kollade på pelargonsällskapets sida, och du har rätt - det är likt! Kanske är den då wub.gif
VeraCB
... och jag skulle precis gissa på Vectis Glitter, men nu vet jag inte... wacko.gif
Whiskuchi
CITAT (VeraCB @ 30-04-2006, 15:52)
... och jag skulle precis gissa på Vectis Glitter, men nu vet jag inte... wacko.gif

Määäh. De ser ju exakt likadana ut!! Tur att jag inte är pelargonsamlare, jag hade blivit tokig! (antar att det är därför man ska märka upp sina pelargoner) wink.gif laugh.gif biggrin.gif
Ca_Milla
haha ja det är inte lätt tongue.gif Svårt att se på bilder sådär också. Det var inte lika mkt närbild på pelargonsällskapets sida heller.

När jag sa att den ser exakt likadan ut som min whiteglitter så hade jag knipsat av en blomma och tagit med mig till datorn och den är verkligen identisk.
Vad är skillnaden mellan dessa två arter då? =/ för dom ser ju grymt lika ut..
Linda_A
CITAT (VeraCB @ 30-04-2006, 15:52)

Tycker jag med..

Hade jag haft en fungerade kamera så hade jag kunnat visa er min stora planta.
Men bilderna med min mobilkamera går inte att se något på närma håll direkt.
Ca_Milla
Men vad är skillnaden då? =/
Linda_A
CITAT (Ca_Milla @ 30-04-2006, 16:38)
Men vad är skillnaden då? =/

ifrån pelargonsällsakapets hemsida..
http://www.pelargonsallskapet.com/bildgall...ite_glitter.jpg
http://www.pelargonsallskapet.com/bildgall...ite_glitter.jpg

Verkar vara en skillnad på bladen..

Verkar som att det finns en zon på Vectis glitter och inte på exotica.

(ändrade stavfelet)

-
Linda_A
Men jag ska fråga på svenska pelargonsällskapet, jag är ny på dem.
Sollan
Jag hävdar att detta är en Vectis Glitter.
Whiskuchi
CITAT (Sollan @ 30-04-2006, 17:26)
Jag hävdar att detta är en Vectis Glitter.

En majoritet för Vectis Glitter alltså rolleyes.gif
Egentligen bryr jag mig inte, den är vacker ändå wub.gif
Ca_Milla
Men på bilderna i den här tråden syns ju inte ens några blad så varför tror ni vectis ? wacko.gif
Sollan
Kan man få en bild på bladen...? Om det är de bladen man anar på bilden så tycker jag att det ser ut som de har en zon. Min har en något, något ljusare mittzon.
Whiskuchi
*ilar genast* Bilder på gång!! biggrin.gif
Whiskuchi
Här är bladen:

Whiskuchi
*knuffar upp* Någon som vågar sig på en gissning? smile.gif
Margith
Kika på den här bilden:

det är en bild av min Vectis Glitter någon gång förra sommaren smile.gif Bladen i övre kant av bilden hör till Vectisen, de i undre kanten hör till nån pelargon som stod väldigt nära biggrin.gif

Den mörka zonen finns ju där, men när jag tittar till den nu, efter en vinter inomhus, så måste jag veta om den för att se den... unsure.gif

Det här får mig att minnas diskussionen förra året om Exotica Bicolor Red, som efter mycket prat hit och dit nog bestämdes som samma som Röd Herrgård, även känd som Caroline Schmidt och William Langguth (med reservation för stavningen sleep.gif )
Här sas det att Exotican skulle vara en "virus-rensad" variant av Röd Herrgård ( vad nu virus-rensad kan betyda...)

Kan det vara så att Exotica-varianterna är samma som nån gammal trotjänare? med nytt namn? och patenterad?

Visst finns det nån Appleblossom-variant som heter nåt med Exotica???
Nån som vet vad som eventuellt skiljer den från t ex Appelblossom Rosebud?

Ja, det här är alltså mina egna funderingar och inget annat... wacko.gif
Linda_A
Min ser ut som era. Var ute och tittade på den innan med. Den andra stjärna Grafitti pink har mycket mörkare markeringar samma sak med Queen Ester.

Det som Margith säger låter ju troligt.

Jobbigt värre med flera namn på samma sort. mad.gif mad.gif
Sollan
Har varit ute och googlat för att se om jag kunde hitta något. Ingenstans har jag kunnat hitta en beskrivning över vad som kan skilja de båda sorterna åt.
En hel del utländska firmor benämner pellisar med speciella blommor och blad som "excotic". De som säljer 'Exotic Vectis Glitter' har heller inte 'Vectis Glitter'. Av denna aledening sluter jag mig till att Vectis Glitter har fått tillnamnet Exotc(a) därför att vissa handlare har namnsatt den själva. Det är tyvärr mycket vanligt att samma pellissort har flera namn beroende på var den säljs eller på grund av godtyckligt namnsättande. En besvikelse blir det dock om man kommer hem med en, som man tror ny pellissort, och det visar sig att man redan har den under ett annat namn.
Men detta är vad jag tror efter att ha grävt runt lite grann.
Whiskuchi
Konstaterar härmed att det är en djungel, det där med pelargoner smile.gif
Jag tänker kalla den "pelargon" rätt och slätt. Möjligen "den där med vita kronblad med röda prickar på" laugh.gif
Sollan
Det är i alla fall en stjärnpelargon! Vacker dessutom!
Linda_A
När vi ändå är igång, har några av era blivit "ljus,ljus" rosa istället för vit??

Mina har börjat få det. Kan det vara "solbränna"?
Margith
Jag säger "ja" smile.gif
Min Arctic Star fick en ljust rosa nyans när den stod väldigt soligt, men jag har inget minne av att min Vectis Glitter fått detsamma.
Linda_A
CITAT (Margith @ 05-05-2006, 21:25)
Jag säger "ja" smile.gif
Min Arctic Star fick en ljust rosa nyans när den stod väldigt soligt, men jag har inget minne av att min Vectis Glitter fått detsamma.

Min är köpt som Vectis Glitter som vuxen planta. Önskar att jag kunde ta kort av den men med bara en mobilkamera som kamera blir det inga bra bilder för att visa såna "små" saker. sad.gif

Ska se ut Arctic star ser ut dock, man vet ju aldrig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon