vill luktärtor ha mycket sol? jag har sått i en balkonglåda och satt på balkongen där det är eftermiddags/kvällsol det kan bli väldigt varmt. Tänkte ha dom ute på dagarna och ta in dom på nätterna så får jag se om det blir något,första gången jag sätter frön

vad tror ni? är det bra med sol eller?
jag har även en vägg på balkongen där det nästa bara är skugga men varmt och ingen blåst kommer dit,vilken vägg är bäst tror ni den med sol eller den med skugga?
Du kan ha dom var som helst. Det brukar jag ha i alla fall. Brukar tex ha en kruka helt i norr, massor på balkongen som ligger i söder/väster och lite överallt i trädgården. Dom är tåliga.
ok,får se vad jag tycker dom passar
Hur ofta ska man vattna när man satt frön?
catlady
04-05-2006, 12:19
Jätteofta! Och de vill ha mycket näring.
hmm..ok. jag fick höra av en vän att man kan dränka frön? är det sant? ska jag vattna varje dag eller?
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2006, 19:03
Om du har plast över sådden behöver du inte vattna då avdunstar ju inget. Annars ska sådden hållas lätt fuktigt den ska inte vara plaskblöt, frön behöver andas syre lika mycket som vi behöver, vattnar man för mycket blir det syrebrist och fröet kan dö och sedan ruttnar det.
nu har jag sett en liiiten grön sak som är på väg upp

jättekul! då kanske det blir lite luktisar ändå
är luktärtor känsliga om det skulle bli svalare på nätterna? jag har fått upp flera stycken nu och katten är hopplös! honäter bort knopparna på dom

kan jag ha dom stående ute nu över natten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.