anna_rispan
Strandkål alltså. Jag har lusläst min bok men jag förstår inte riktigt hur jag ska sköta den och vad jag ska äta.

I dag var jag på trädgårdslandet o tittade noga o tyckte iallafall att jag så små små början till växtlighet. Ställde en hink över för att driva fram bleka skott. (Hoppas att hinken är tillräckligt mörk för det)

Men, ska jag göda med något redan nu? Vad i såfall? Kan jag mylla ner gödning med lite torv runt plantan? Den står i lerjord nämligen.

När ska jag göda annars??

O vad är det man äter? Stjälkar, blad eller blommor?

tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Plantan måste få växa till sig runt 3 år innan man börjar bleka skott. Jag brukar ofta gödsla innan jag börjar bleka. När jag ser att strandkålen börjar titta upp sätter jag en svart hink över. De bleka skott(blad) som kommer kan man förvälla lätt och äta med en klick smör. Om man inte bleker skott kan man vänta och äta blomknopparna istället ungefär som små miniatyrbroccoli. Man kan dock inte både bleka skott och äta blomknoppar men har man fler än en planta så kan man ju prova både och.
Christa
Kanske kan det bli höga nitrathalter i bladen om man gödslar först och bleker sedan. Åtminstone om man använder kvävehaltigt gödsel. Om en växt får för lite ljus så kan nitrathalten i bladen bli hög. Det kan hända också om man odlar sallad i växthus. Det sägs också att det är bra att skörda bladgrönsaker på eftermiddagen eftersom nitrathalten stiger under den mörka delen av dygnet.

Jag försökte hitta något om detta på nätet men hittar inget just nu. Har dock läst om det för många år sedan då detta var ett hett ämne. Man hade hittat höga nitrathalter i växthusodlade rädisor bland annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon