Full version: Pelargonsticklingar
Ca_Milla
Jag har nu tänkt dela med mig av mina pelargonsticklingar men jag vet verkligen INGENTING om pelargoner.
Hur stora sticklingar behöver man ta? Eller BÖR man ta kanske jag ska säga.
Mina är ju rätt små själva men jag vill börja byta nu, vem orkar vänta? tongue.gif

Har ni bilder på era sticklingar eller bara tips på hur dom ska se ut så är jag tacksam unsure.gif
Margith
Börja med att kolla på Svenska Pelargonsällskapets hemsida. Under Nybörjarråd finns det bra info om hur sticklingar "ska" se ut smile.gif
Sticklingarna du fick av svärmor, var de rotade? Ska du byta bort dem eller ska du klippa orotat från dem?
Zazu
de här två köpte jag, bra storlek smile.gif
den gyllenbladiga vancouver centennial står i en 6,5 cm bred kruka och preston park i en 9 cm bred..

mvh zazu
Ca_Milla
CITAT (Margith @ 30-04-2006, 21:00)
Börja med att kolla på Svenska Pelargonsällskapets hemsida. Under Nybörjarråd finns det bra info om hur sticklingar "ska" se ut smile.gif
Sticklingarna du fick av svärmor, var de rotade? Ska du byta bort dem eller ska du klippa orotat från dem?

ah tack. Jag blir mer och mer insyltad i pelargonträsket tongue.gif

Nää dom var inte rotade, eller några av dom är det, frågan är bara vilka wink.gif
men jag tyckte att dom var så stora att det skulle gå att dela dom.

Annars undrar nog hon vart dom är när dom kommer hit wink.gif Dessutom kan man ju byta flera gånger om man behåller en bit själv..
Margith
Eftersom vi då alltså pratar om att klippa orotade sticklingar, säger jag, att JAG vill ha sticklingar som har minst 5 blad. De 2 nedersta vill jag själv kunna ta bort innan jag sätter den på rotning OCH stjälkbiten ska då vara så många cm att den går att sticka ner i en kruka utan att alltihop tippar omkull smile.gif
Exakt storlek på sticklingen går inte att säga, det finns pelargoner som är väldigt småväxta, så längden på stjälken är alltså beroende på bladstorlek, men minst 5 blad, gärna fler biggrin.gif

Lova mig nu att du sparar några av pelargonerna, du fick riktigt fina pellisar av din svärmor, så var rädd om både pelargonerna och svärmor laugh.gif
Ca_Milla
CITAT (Margith @ 30-04-2006, 21:21)
Eftersom vi då alltså pratar om att klippa orotade sticklingar, säger jag, att JAG vill ha sticklingar som har minst 5 blad. De 2 nedersta vill jag själv kunna ta bort innan jag sätter den på rotning OCH stjälkbiten ska då vara så många cm att den går att sticka ner i en kruka utan att alltihop tippar omkull smile.gif
Exakt storlek på sticklingen går inte att säga, det finns pelargoner som är väldigt småväxta, så längden på stjälken är alltså beroende på bladstorlek, men minst 5 blad, gärna fler biggrin.gif

Lova mig nu att du sparar några av pelargonerna, du fick riktigt fina pellisar av din svärmor, så var rädd om både pelargonerna och svärmor laugh.gif

perfekt. Nu fick jag lite att gå på.
Svärmor pillade ju helt galet när hon skulle sätta på rotning, där stod jag som ett fån tongue.gif
Nåväl, min vita mårbacka är iaf STOR, den kan jag använda som försöksobjekt =D
Får väl låta dom andra växa på sig i några veckor wink.gif

Det blir iaf balkonglådor åt pelargonerna i sommar men jag har tyvärr ingen plats åt dom inne i vinter. Mamma kanske kan ta dom, får frakta dom 22 mil hem dit laugh.gif
Eva i Skåne
CITAT (Ca_Milla @ 30-04-2006, 20:34)
Det blir iaf balkonglådor åt pelargonerna i sommar men jag har tyvärr ingen plats åt dom inne i vinter. Mamma kanske kan ta dom, får frakta dom 22 mil hem dit laugh.gif

Är det till att utmana ödet att låta svärmor passa dom igen till vintern? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon