Full version: Svarta blommor
Klematis
Varför är svarta blommor så lockande? Fick "Allt om trädgård" i fredags och i den var det svarta blommor. Violer, vallmo iris klocklilja mm. Vill bara ha alla. Får nog ta en tur till någon plantskola och kolla vad de har. Någon annan som har samma svaghet för svarta blommor?
Betty
Ja, jag med är rätt svag för svarta blommor.
Har svarta stockrosor, violer, aklejor och tulpaner bl.a. wub.gif
zaaritha
Jag vill gärna kombinera "svarta" blommor med vita o rosa! wub.gif
Whiskuchi
Ja, jag. Gärna i kombination med växter med vitbrokiga blad... wub.gif
kerstin z5-6
jadå smile.gif Gärna med mörkt röda smile.gif
jessica zon6
Här är det också det svarta som gäller gärna tillsammans med mörkrött.
Iår kommer borstnejlikan att blomma likaså aklejor och förhoppningsfullt frittillarian, men stockrosor har jag inte lyckats med att övervintra än så länge.

/jessica
kerstin z5-6
har du täckt stockrosorna med en granruska ?
carren
Jag fick en fläder "Black lace" i 35-årsprsent alldeles nyss och fick precis som du massor av inspiration av senaste AoT. Har aldrig tyct om "svarta" växter tidigare med i kombination med lila och rosa var det ju jättesnyggt. Så nu funderar jag på att ge min "svarta" fläder sällskap av rödbladig salvia, stäppsalvia med mörkt lila stjälkar och solhatt. Kul med nya idéer!
mulle
Svart och lime... wub.gif
Mulle
Tesa
Svarta blommor, röda blad..med inslag av lime och milt gult...åååååh så fint.. wub.gif
linvik
Näe. Svarta blommor lockar mig inte!

Jag måste nog först passera alla rosa, vita, blåa, limegröna, gula, oranga och röda perioder först laugh.gif
jessica zon6
Jag har testat att förvara i kallbänk, mot husvägg där tjälen försvinner snabbt och med granruska men inget har fungerat än för mina stockrosor.
Tänkte prova med att förvara i potatiskällaren denna vinter , och om inte det går så ger jag upp:)
Klematis
Var på en plantskola i går och då blev det svarta stockroser och violer+ en hel del till i andra färger. Nu är bara frågan var de ska planteras. När man är i affären så har man hur mycke plats som helst hemma, men när man kommer hem så är det inte lika tomt i rabatten som man trodde. ohmy.gif
Mia, zon 3
Har "svarta" stockrosor, vallmo, julrosor och violen 'Molly Sanderson' (som aldrig övervintrar hos mig) Tycker också om svart mot blekrosa och blekgult.
Jag har frön till svart hundloka Anthriscus 'Ravenswing" som ska i jorden i år. Svarta korpvingar mot mina blekrosa pioner.... MMMMMMMmmmmmmm wub.gif
Klematis
Visst är det konstigt men svart lyser upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon