Vi tänkte ha spalje/staket på baksidan för insynsskydd och få den öppna ytan lite mer mysigt. Vill kunna sitta där och äta och fika bl.a.
Först var det tänkt att den skulle vara 180 cm hög men i och med att det är rätt högt där ändå (tomten är sluttande) kommer det se konstigt ut om det blir för hög spalje. Så nu är vi inne på en som är 120 cm hög istället. Längden blir ca 5-6 meter när vi är klara.
Men saken är den att jag hade planerat att ha vildvin klättrande på den. Och även klematis. Hur blir det nu? Finns det klematis som inte "behöver" klättra så högt? Och hur ser det ut med vildvin när den är så låg?
Vad ska jag välja istället i så fall? Växten behöver inte täcka spaljen helt och hållet.
Rötterna kommer att hamna på norrsidan. Annars är det halvskugga på andra sidan. Mest morgonsol.
Behöver även tips på vad jag kan plantera på norrsidan av spaljen? Alltså andra perenner, som kan planteras bredvid ex. klematis. Vissa av dem kommer inte se solen och andra kanske får se en glimt mot kvällen.