Full version: Bambu och annat...
MrNorth
Hejsan!

Nån som kan lite om bambu...? Nu efter vintern verkar alla mina olika bambusorter massvis med gula blad... och de verkar inte visa några tecken på att grönska till sig... jag har för mig att det var likadant förra våren.

Hur länge måste man egentligen vänta innna de ska bli lika gröna och friska som de var förra året... dett eländiga väder verkar ju ta knäcken inte bara på oss folk utan även på växterna... sad.gif

/henrik
isgrannatorp
Ha tålamod. Blir det inte riktigt varmt snart så kan det dröja veckor innan du ser någon ny grönska. Glöm inte att låta de vissna bladen ligga kvar runt plantorna. När det väl börjar grönska kan du gödsla med vanlig gödning och gärna slänga lite välbrunnen koskit runt fötterna (på bambun, inte dig själv)
Whiskuchi
CITAT (isgrannatorp @ 01-05-2006, 13:44)
(på bambun, inte dig själv)

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Tack för dagens största skratt!!
MrNorth
Tack för svaren...

Här är en länk till en bild på en av mina ledsna P. Bisetti:
Bild på min bambu

Till vänster i bilden syns det hur långt min acer palmatum har kommit... dvs inte alls. Eländiga vinter! Lyckades iaf idag i hällregnet se små spår av grönska hos mina strutbräken och hosta...

ta det bra
Henrik
labarradepan
alltså en dum fråga: man kan alltså övervintra bambu utomhus? jag menar det går alltså att plantera den ute.
Maria i Helsingborg
CITAT (labarradepan @ 02-05-2006, 08:17)
alltså en dum fråga: man kan alltså övervintra bambu utomhus? jag menar det går alltså att plantera den ute.

Jag tror att det beror på sort och zon - men ja, det går aldeles utmärkt.
MrNorth
Det har väl att göra med vilken sorts bambu man menar, det finns ju några tusen sorter. Men många klarar vanliga svenska vintrar väldigt bra.

En bra sida om bambu är

http://www.junglegiants.co.uk/acatalog/sitemap.html

Förresten, nån som vet vart man i blekinge kan få tag i Phyllostachus Nigra? Verkar helt hopplöst....

MVH
henrik
Lars-Erik
Här kan du köpa bambu.Isgrannatorps Trädgård
Alexander-VG-zon3
jag tycker din bambuu ser hur fin ut som helst wub.gif
vi har värre här hemma somsäkert kommer att komma igen så vänta åse
kristerh
Jag köpte någon slags minibambu för några år sedan, blir ca 30-35 cm
och den sprider sig som ogräs mad.gif tar sig fram överallt med skott under jorden, vet inte om all bambu beter sig så, men vill iaf utfärda en ogräsvarning för bambun wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon