Full version: Japansk lykta
moseluns
Jag vill ha physalis alkengi, men inte i hela trädgården. Hur sprider den sig?
Djupa rotskott, frö eller markrevor? smile.gif
Christer i Falköping
Rotskott, så sätt en barriär runt.
Christer.
grycken
Jag skulle bli glad om jag fick japansk lykta att komma upp över huvud taget i min odlingslott. Jag skulle nog inte ha så mycket emot om den spred sig hos mig. biggrin.gif

Jag sådde på friland och i kruka förra sommaren och det kom upp några förskrämda blad. Kan man hoppas på att de kommer tillbaka i år? I år har jag sått inomhus igen men det var bara två frön som grodde.
moseluns
Tängte skära ut botten på en plasttunna. Räcker 40cm. på djupet tror du?
Sommartorparn
CITAT (grycken @ 01-05-2006, 09:56)
Jag skulle bli glad om jag fick japansk lykta att komma upp över huvud taget i min odlingslott. Jag skulle nog inte ha så mycket emot om den spred sig hos mig.  biggrin.gif

Jag sådde på friland och i kruka förra sommaren och det kom upp några förskrämda blad. Kan man hoppas på att de kommer tillbaka i år? I år har jag sått inomhus igen men det var bara två frön som grodde.

Jag tror den vill ha ganska närings- och mullhaltig jord, där sprider den sig mycket.
Inte lämplig att ha i rabatt med andra växter, med andra ord. Bättre om man ger den ett hörn av trädgården där den får hålla till. Nackdelen att den inte kommer igång förrän sent på säsongen, så det ser tomt ut halva sommaren.

Vet ni någon tidigblommande växt som skulle kunna trivas ihop med lyktor? Tulpaner? Eller får de svårt att komma upp genom den täta rotmatta som lyktorna bildar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon