Full version: Petdöden?
Anki V
När det tinade i rabatten så kom det fram ett antal krukor som var nergrävda och jag kunde för mitt liv inte komma ihåg varför jag grävt ner dom eller vad som ev. fanns i. blink.gif

I dag så ser jag något grönt i alla utom två och det verkar som om det är något "liljeaktigt"

De två som det inte var något synligt liv i tog jag och "slog ur" i dag. I den ena så var det..... Ja vad är det? Är det liljefjäll? Hur ska jag ta hand om det här?

Den andra var resterna av ett försök att sticka en paradisbuske. På sensommaren i fjol så var det bara några torra pinnar som stack upp ur krukan och jag trodde att jag hade misslyckats och har för mig att jag kastade resterna.

När jag slog ur krukan så var det tre pinnar med massor av rötter. Snabbt som ögat satte jag tillbaka dom i krukan igen.

Har jag förstört det nu? blink.gif Hur känsligt är det att störa rötterna på buskar? Man skolar ju om andra växter och dom tar ju ingen skada. wink.gif

/Anki
Gloriana
Buskarna är nog ingen fara, växter vill leva för det mesta.
Fjällen på bilden ser onekligen ut som liljefjäll men jag kan inte se om det hänt något. Några av dem ser lite bruna och halvruttna ut, de skulle jag slänga sen skulle jag peta ner resten och säga åt mig själv att inte var så petglad rolleyes.gif
Jag har petat för mycket mer än en gång men det brukar gå bra (men inte alltid....).
Anki V
När jag såg att det faktiskt var någor i krukan, så... fort som attan petade jag ner det igen.

Ska jag gräva ner krukorna igen och glömma att dom finns tills/om något visar sig ovan jord?

Här kommer en riktig "dummy"fråga. wacko.gif : Dom där pinnarna som det var rötter på (paradisbusken) kan det väl aldrig bli något av ( halvruttna ), kommer det att komma "nytt" nedifrån roten, om det nu kommer något alls.

Jag har inte sett att det kommer några "rotskott" på moderbusken.

/Anki
Gloriana
Vad jag förstod var det rötter på "pinnarna" och om rötterna inte är blöta och ruttna så lär det vara liv i den. Du får tåla dig och se vad som händer smile.gif Men är pinnarna i sig ruttna så ja, då blir det nog inget.
Glöm alltihop tills något händer men kolla så att det inte torkar ut. Ingen riskt denna blöta eländiga vår kanske....
kerstin z5-6
haha blöta o eländiga vår -? Vi har inte sett enregndroppe eller snö för den delen heller i norra delen på mer än 20 veckor laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Visst kan det komma , du får tåla dej Anki -ställ i skuggigt läge bara smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon