Full version: Trådlöst
Inga från Närke
En kompis köpte en bärbar dator begagnad. Upptäcker helt plötsligt att det gick att surfa.
Vad kan det bero på?

Kanske att det finns ett kort i datorn för trådlöst internett eller?

Vad händer om man då använder datorn och inte har eget abonemang utan det möjligen kan vara grannen som har och det fungerar med den inköpta bärbara?

Kan man kontrollera detta på något vis så man inte gör något olagligt. Är det någon som vet hur?

Vet att det har pratats om detta på TV men jag har inte lyssnat eftersom jag inget trådlöst har själv.
Lady Hamilton
Nu kan jag inte så mycket om datorer men så pass mycket vet jag att det måste finnas ett abonnemang för att man skall kunna "surfa". Så din kompis surfar på någon annans internet upp koppling. Det går att koppla upp sig på andras om de inte är kodade. Min sommar granne kom med ett trådlöst nätverk till oss i påsk just av den anledningen att han skulle kunna ha till gång till Internet närhan är här.
"Sagt o gjort" Han kopplade in det på våran stationära dator och det fanns även med en extra "grej" som man koppla in på en annan dator om den datorn inte har ett TRÅDLÖST NÄTVERKS KORT in byggt. Så det kopplade vi in på dotterns dator. Själv hade han en ny dator med inbyggt nätverks kort så han kunde börja surfa direkt, på vårat abannemang. Men för att inte vem som hellst skall kunna koppla upp sig på vårat så har vi nu kodat vårat. Det innebär att när sommar-grannen är här o vill koppla upp sig så trycker han in våran kod o "vips" så kan han surfa smile.gif
Inga från Närke
Tack för svaret Hamilton.
Vet du eller någon annan om det kostar mera för den som man eventuellt går in och surfar mot som har abonnemang?
Vet du hur man ska kolla upp detta? Typ kan man se det i datorn?
Har sagt till henne att hon måste kolla upp med eventuellt grannar så det inte blir några tråkigheter i efterskott.
yenny
Betala mer borde de inte behöva göra.... men deras internett blir nog slöare om någon annan är på deras lina också.
Whiskuchi
Grannarna borde skydda sig, gör man inte det får man faktiskt skylla sig själv tycker jag. För det är inte alla som är inne och snällsurfar, har man riktig riktig otur kan någon tanka tex barnporr på din internetuppkoppling, och vem tror du spåren pekar på??
*Felix matte*
Jätteviktigt att man skyddar sig mot intrång när man surfar med trådlöst.
Läs här på Post & Telestyrelsens sida.

Kör man med trådlöst så är det enkelt att surfa på grannarnas lina.
Och som Whiskuchi säger... inte så kul om någon t.ex porrsurfar och
är inte på barnporr... det är som sagt du som inte skyddat ditt trådlösa nätverk, som råkar illa ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon