Full version: Foder
Allis
Finns det nåt speciellt foder att ge katter som har benägenhet för urinsten. Katten är kastrerad och 1 år gammal. Han har varit till veterinär och äter nu medicin som han villigt knaprar i sig själv. rolleyes.gif
Whiskuchi
Veterinärer brukar sälja specialmat smile.gif
Det beror lite på hurdan sten han har, en del har för sur urin och får stenar därför, en del har för basisk urin och får stenar av den anledningen.
Annars gäller det bara att få i honom mycket vatten, BARF är utmärkt i såna fall. Eller burkmat (gärna Mjau, svenskt kött och inga onödiga tillsatser).
Allis
Jag tänkte närmast på torrfoder. Barf har jag aldrig hört talas om.
mammafia
hos veterinären finns det foder för katt/hund med "sten" problem..
Har en hund som haft stenar och hon fick medesin och åt maten från veterinären hon är nu helt utan problem.
Whiskuchi
CITAT (Allis @ 01-05-2006, 15:37)

Barf = Biologiskt Anpassad Rå Föda = rått kött, det de är byggda för att äta smile.gif
SaraS
Oftast är det just torrfodret som är orsaken till urinsten. Katterna får i sig för lite vatten och blåsan sköljs inte ur ordentligt. En katt med benägenhet för urinsten far i stort sett alltid bäst av att äta blötmat. (Veterinärerna är i allmänhet utbildade av fodertillverkarna, som vill sälja torrfoder).

Vad får kissen för foder nu?
herkules
hills har ju foder (torrt och blött) för olika sjukdomstillstånd, sök här, det fanns ngt blötfoder vid urinsten bla:
http://www.hillspet.com/zSkin_2/index.jsp?...801&bmLocale=sv
Allis
Idag var jag till veterinären och köpte ett foder för sjuka katter som heter Specific katt fcd. Vi får testa det samtidgt som han äter sin andra kur medicin, så får vi se om han blir bättre . wub.gif
Allis
Idag var jag till veterinären och köpte ett foder för sjuka katter som heter Specific katt fcd. Vi får testa det samtidgt som han äter sin andra kur medicin, så får vi se om han blir bättre . :wub:Hund- och kattsjukdom - Sjukdom i urinvägarna
Sjukdomar i urinvägarna hos hundar och katter

Har din hund eller katt svårt att urinera, urinerar ofta, har blod i urinen, har minskad aptit eller verkar håglös eller saknar intresse för normala aktiviteter? Något eller några av dessa tecken kan leda till en diagnostiserad sjukdom i urinvägarna hos veterinären. Det här sjukdomstillståndet hör ibland samman med små kristaller eller stenar som bildas i urinvägarna och orsakar irritation, smärta och kanske även blockering. Hos hundar kallas det urinsten. Hos katter benämns det ofta med FLUTD, en förkortning av engelskans Feline Lower Urinary Tract Disease.

Trots att det inte finns någon enstaka orsak till sjukdomar i urinvägarna anser veterinärer att det finns komponenter som kan bidra till förstadiet till sjukdomen.

Hundar mellan två och tio år och katter över ett års ålder är de mest mottagliga.
Både han- och hondjur får sjukdomen i samma utsträckning, men handjur löper en större risk av livshotande urinstopp från kristaller eller stenar.
Små hundraser är mer mottagliga än stora hundraser.
Andra bidragande faktorer kan vara utebliven motion, oförmåga att urinera ofta (inomhuskatter), minskad vattenkonsumtion och, för katter, en bristfälligt tömd eller rengjord kattsandlåda som blir motbjudande att använda.
Fodret som din hund eller katt äter kan ha en betydelsefull inverkan på hälsotillståndet i urinvägarna. För katter kan ett felaktigt pH i urinen från fodret och infektion vara en bidragande faktor, såväl som utfodring av mat med för mycket magnesium. För hundar kan ett foder med för mycket magnesium, fosfor, protein och kalcium vara en bidragande orsak till stenbildning. Veterinärer anser att genom att utfodra med en produkt som innehåller begränsade mängder av dessa näringsämnen och ger ett lämpligt pH i urinen så kan det underlätta upplösning av en del typer av stenar som har bildats i urinvägarna.

Alla hundar och katter som har behandlats för en sjukdom i urinvägarna löper risk för att det uppstår igen. Därför är det viktigt att fortsätta med den näringsmässiga hanteringen och vara observant på om några tecken uppstår igen.

Kontakta genast din veterinär om din hund eller katt visar några tecken på en sjukdom i urinvägarna.
Allis
CITAT (SaraS @ 01-05-2006, 20:34)
Oftast är det just torrfodret som är orsaken till urinsten. Katterna får i sig för lite vatten och blåsan sköljs inte ur ordentligt. En katt med benägenhet för urinsten far i stort sett alltid bäst av att äta blötmat. (Veterinärerna är i allmänhet utbildade av fodertillverkarna, som vill sälja torrfoder).

Vad får kissen för foder nu?

Han äter Katty torrfoder och blötmat.
Ramoth

Barf är en förkortning som jag i ärlighetens namn inte kan uttyda wacko.gif , men som i stort sett betyder * rå, naturlig mat *

Specific fodret du nämde har en av mina katter använt och det kan jag verkligen rekommendera. ( I den mån man överhuvudtaget ska rekommendera torrfoder, men i alla fall....)
Kattyfodret är annars ett som är riktigt, riktigt dåligt och innehåller massor av säd, något som katter inte kan tillgodgöra sig.
Torrfoder överlag har också den effekten att katterna inte får i sig tillräckligt med vätska.
Varför kan man undra! De dricker väl när de blir töstiga?
Men icke! Fick själv hicka när jag fick reda på detta, men katter har inte någon ordentligt utvecklad känsla för törst eftersom de i grund och botten förväntas få i sig den största delen av sitt vätskeintag via födan (bytes djur). Tamkatten härstammar inte heller från vildkatter från våra breddgrader utan från en ökenlevande katt.
Hoppsan! Inte konstigt att det är vanligt med urinstens- och njurproblem bland torrfoderätande katter!

Vill du veta lite mer om riktig, hälsosam och naturlig kattmat så kolla Matildas kokbok. http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html
Jag kan intyga att det inte är besvärligt alls. Det besvärliga var att komma över känslan av att det nog var omständigt och besvärligt. När jag väl testade upptäckte jag att det bara var kul. För att inte tala om hur bra katterna mår wub.gif
Ett enklare anternativ/komplement är burkmat.
Där håller jag med om att Mjau verkar vara ett BRA alternativ.
Har varit runt i affärer och lusläst innehållsförteckningar och kommit fram till att Mjau är ett av två märken som hade vettigt innehåll. Bara animalieprodukter och lite mineraler. I de nya "tetrapacken" finns lite grönsaker också, men det är helt ok. Säd av alla slag ska man dock absolut undvika.
Mjau är ju ett ganska billigt foder också - Bra och billigt, det är knappt så man tror det är sant!

Matildas kokbok
Allis
CITAT (Ramoth @ 03-05-2006, 10:41)

Barf är en förkortning som jag i ärlighetens namn inte kan uttyda wacko.gif , men som i stort sett betyder * rå, naturlig mat *

Specific fodret du nämde har en av mina katter använt och det kan jag verkligen rekommendera. ( I den mån man överhuvudtaget ska rekommendera torrfoder, men i alla fall....)
Kattyfodret är annars ett som är riktigt, riktigt dåligt och innehåller massor av säd, något som katter inte kan tillgodgöra sig.
Torrfoder överlag har också den effekten att katterna inte får i sig tillräckligt med vätska.
Varför kan man undra! De dricker väl när de blir töstiga?
Men icke! Fick själv hicka när jag fick reda på detta, men katter har inte någon ordentligt utvecklad känsla för törst eftersom de i grund och botten förväntas få i sig den största delen av sitt vätskeintag via födan (bytes djur). Tamkatten härstammar inte heller från vildkatter från våra breddgrader utan från en ökenlevande katt.
Hoppsan! Inte konstigt att det är vanligt med urinstens- och njurproblem bland torrfoderätande katter!

Vill du veta lite mer om riktig, hälsosam och naturlig kattmat så kolla Matildas kokbok. http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html
Jag kan intyga att det inte är besvärligt alls. Det besvärliga var att komma över känslan av att det nog var omständigt och besvärligt. När jag väl testade upptäckte jag att det bara var kul. För att inte tala om hur bra katterna mår wub.gif
Ett enklare anternativ/komplement är burkmat.
Där håller jag med om att Mjau verkar vara ett BRA alternativ.
Har varit runt i affärer och lusläst innehållsförteckningar och kommit fram till att Mjau är ett av två märken som hade vettigt innehåll. Bara animalieprodukter och lite mineraler. I de nya "tetrapacken" finns lite grönsaker också, men det är helt ok. Säd av alla slag ska man dock absolut undvika.
Mjau är ju ett ganska billigt foder också - Bra och billigt, det är knappt så man tror det är sant!

Matildas kokbok

Och jag som läste att Katty torrfoder skulle vara ett bra foder. Där ser man. Nej , får nog gå över till Royal Canin. wub.gif
ejjan
Mina katter äter Specific, efter att den ena haft problem med urinsten. Fodret räcker länge - det känns som om de blir mätta av lite.

Ett tips jag fått, som funkar - sätt ut en till skål med vatten på något annat ställe än vid maten. Jag ställde en bakom soffan som de dricker ur hela tiden nu. Perfekt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon