CITAT (Allis @ 01-05-2006, 15:37)
Jag tänkte närmast på torrfoder. Barf har jag aldrig hört talas om.
Barf är en förkortning som jag i ärlighetens namn inte kan uttyda

, men som i stort sett betyder * rå, naturlig mat *
Specific fodret du nämde har en av mina katter använt och det kan jag verkligen rekommendera. ( I den mån man överhuvudtaget ska rekommendera torrfoder, men i alla fall....)
Kattyfodret är annars ett som är riktigt, riktigt dåligt och innehåller massor av säd, något som katter inte kan tillgodgöra sig.
Torrfoder överlag har också den effekten att katterna inte får i sig tillräckligt med vätska.
Varför kan man undra! De dricker väl när de blir töstiga?
Men icke! Fick själv hicka när jag fick reda på detta, men katter har inte någon ordentligt utvecklad känsla för törst eftersom de i grund och botten förväntas få i sig den största delen av sitt vätskeintag via födan (bytes djur). Tamkatten härstammar inte heller från vildkatter från våra breddgrader utan från en ökenlevande katt.
Hoppsan! Inte konstigt att det är vanligt med urinstens- och njurproblem bland torrfoderätande katter!
Vill du veta lite mer om riktig, hälsosam och naturlig kattmat så kolla Matildas kokbok.
http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.htmlJag kan intyga att det inte är besvärligt alls. Det besvärliga var att komma över känslan av att det nog var omständigt och besvärligt. När jag väl testade upptäckte jag att det bara var kul. För att inte tala om hur bra katterna mår

Ett enklare anternativ/komplement är burkmat.
Där håller jag med om att Mjau verkar vara ett BRA alternativ.
Har varit runt i affärer och lusläst innehållsförteckningar och kommit fram till att Mjau är ett av två märken som hade vettigt innehåll. Bara animalieprodukter och lite mineraler. I de nya "tetrapacken" finns lite grönsaker också, men det är helt ok. Säd av alla slag ska man dock absolut undvika.
Mjau är ju ett ganska billigt foder också - Bra och billigt, det är knappt så man tror det är sant!
Matildas kokbok