virrevarv
Växthuset är ju äntligen klart, igår satte jag upp trådhyllor och annat skoj wub.gif , nu till min fråga;
Jag har ju haft alla mina sådder (nästan) i ett miniväxthus (från Rusta) på dagarna i ett par veckors tid nu medans jag väntat på att det stora växthuset ska bli klart. Vågar jag låta plantorna stå ute på nätterna nu? wink.gif Jag bor ju i zon 1, har ingen fläkt men väl fiberduk. Plantorna i drivbänkarna har klarat sig ypperligt trots en ibland omild behandling, dom har jag bäddat in i säckväv och haft mig. I alla fall den ena drivbänken med riktigt små plantor. Klarar sig pelargonerna och min enda Fuschia sig oxå ute på nätterna även dom har ju stått ute på verandan (som inte är helt vindskyddad, tyvärr) i ett par veckor.
Bor ju i zon 1 men våren är ju lite seg i år.. unsure.gif Vill ju inte ta kål på alla mina plantor efter allt duttande och pysslande, kånkande och släpande. Då bär jag hellre backar med plantor ett tag till. Känns lite tråkigt, det är ju ändå maj nu. En och annan frostnatt får jag ju så klart akta dom för men som den nattuggla jag är så vet jag att de senaste veckan har natttempen legat på mellan 3-6 grader.
Vad tror ni? Tacksam för alla åsikter!

Ha det så bra!
Whiskuchi
Jag har mina i kallväxthus (zon 3-4), på nätterna täcker jag med fiberduk och om jag vet att det ska bli jättekallt tar jag in dem jag är mest rädd om. Än så länge lever de wub.gif
lilla mamma
bra, då ska jag göra som föregående talare
Powerowic
lät några gurkplantor stå i en kartong med ett täcke över härom natten blev lite frostskador på bladen men de dog inte
jåj
Hej bor i Göteborg.
som vanligt har jag planterat i början på maj. det blir till att ha koll på kommande frostnätter och låta värmefläkten gå då biggrin.gif

Risken för frost är inte över än på några veckor sad.gif

JÅJ
cleo
Hej,
Jag har också burit mina plantor in och ut för natten, men nu har jag satt en kupèvärmare i växthuset som går ca 15 - 30 min varje timma under natten och då håller växthuset ca 10 grader. Har en timer som jag sätter i kontakten som slår till och stänger av, och det fungerar bra.

Även om det inte är risk för frost, så kryper ju natt-temperaturen ner mycket och det gör väl att växterna stannar till lite i utvecklingen, i alla fall när det gäller tomater och gurka etc.(har jag hört från handelsträdgården)
Vet inte hur det är för blomplantor de kanske tål mer.......

Har litet kallväxthus och bor i Götebors-området.

Cleo
Nikodemus2
Jag har satt ut tomater och gurka för ett par veckor sedan i vårat växthus med isolerplast .
Tomaterna ser kraftiga och fina ut men gurkorna har gulnat lite på stammen nertill och bladen har blivit lite bruna i kanterna samt att dom ser allmänt hängiga ut.Kan det vara att det är för kallt eller har jag vattnat för mycket? blink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Nikodemus2 @ 27-05-2006, 15:17)
.....men gurkorna har gulnat lite på stammen nertill och bladen har blivit lite bruna i kanterna samt att dom ser allmänt hängiga ut..............

Det låter onekligen som att gurkorna har för kallt "om fötterna" Vilken zon bor du i? Har du grävt ner plantorna i växthuset? i så fall sand eller jord? eller är de planterade i krukor?
Gurkor är mycket temperatur känsliga och vill ha 15*
Nikodemus2
Hej Hamilton!
Jag har grävt ner dom i jorden och jag bor i Mälardalen.
Jag tror också dom har det för kallt.Kanske skulle gräva upp dom igen och ställa dom tillbaka i fönstret.

Tack för ett snabbt svar!!

biggrin.gif
Lady Hamilton
Ta det försiktigt wub.gif Gurkor tycker INTE om att bli omplanterade. Kanske du har gräsklipp? I så fall kan du lägga en "hög" runt plantorna, det gör att jorden håller sig varmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon