virrevarv
Vxthuset r ju ntligen klart, igr satte jag upp trdhyllor och annat skoj wub.gif , nu till min frga;
Jag har ju haft alla mina sdder (nstan) i ett minivxthus (frn Rusta) p dagarna i ett par veckors tid nu medans jag vntat p att det stora vxthuset ska bli klart. Vgar jag lta plantorna st ute p ntterna nu? wink.gif Jag bor ju i zon 1, har ingen flkt men vl fiberduk. Plantorna i drivbnkarna har klarat sig ypperligt trots en ibland omild behandling, dom har jag bddat in i sckvv och haft mig. I alla fall den ena drivbnken med riktigt sm plantor. Klarar sig pelargonerna och min enda Fuschia sig ox ute p ntterna ven dom har ju sttt ute p verandan (som inte r helt vindskyddad, tyvrr) i ett par veckor.
Bor ju i zon 1 men vren r ju lite seg i r.. unsure.gif Vill ju inte ta kl p alla mina plantor efter allt duttande och pysslande, knkande och slpande. D br jag hellre backar med plantor ett tag till. Knns lite trkigt, det r ju nd maj nu. En och annan frostnatt fr jag ju s klart akta dom fr men som den nattuggla jag r s vet jag att de senaste veckan har natttempen legat p mellan 3-6 grader.
Vad tror ni? Tacksam fr alla sikter!

Ha det s bra!
Whiskuchi
Jag har mina i kallvxthus (zon 3-4), p ntterna tcker jag med fiberduk och om jag vet att det ska bli jttekallt tar jag in dem jag r mest rdd om. n s lnge lever de wub.gif
lilla mamma
bra, d ska jag gra som fregende talare
Powerowic
lt ngra gurkplantor st i en kartong med ett tcke ver hrom natten blev lite frostskador p bladen men de dog inte
jj
Hej bor i Gteborg.
som vanligt har jag planterat i brjan p maj. det blir till att ha koll p kommande frostntter och lta vrmeflkten g d biggrin.gif

Risken fr frost r inte ver n p ngra veckor sad.gif

JJ
cleo
Hej,
Jag har ocks burit mina plantor in och ut fr natten, men nu har jag satt en kupvrmare i vxthuset som gr ca 15 - 30 min varje timma under natten och d hller vxthuset ca 10 grader. Har en timer som jag stter i kontakten som slr till och stnger av, och det fungerar bra.

ven om det inte r risk fr frost, s kryper ju natt-temperaturen ner mycket och det gr vl att vxterna stannar till lite i utvecklingen, i alla fall nr det gller tomater och gurka etc.(har jag hrt frn handelstrdgrden)
Vet inte hur det r fr blomplantor de kanske tl mer.......

Har litet kallvxthus och bor i Gtebors-omrdet.

Cleo
Nikodemus2
Jag har satt ut tomater och gurka fr ett par veckor sedan i vrat vxthus med isolerplast .
Tomaterna ser kraftiga och fina ut men gurkorna har gulnat lite p stammen nertill och bladen har blivit lite bruna i kanterna samt att dom ser allmnt hngiga ut.Kan det vara att det r fr kallt eller har jag vattnat fr mycket? blink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Nikodemus2 @ 27-05-2006, 15:17)
.....men gurkorna har gulnat lite p stammen nertill och bladen har blivit lite bruna i kanterna samt att dom ser allmnt hngiga ut..............

Det lter onekligen som att gurkorna har fr kallt "om ftterna" Vilken zon bor du i? Har du grvt ner plantorna i vxthuset? i s fall sand eller jord? eller r de planterade i krukor?
Gurkor r mycket temperatur knsliga och vill ha 15*
Nikodemus2
Hej Hamilton!
Jag har grvt ner dom i jorden och jag bor i Mlardalen.
Jag tror ocks dom har det fr kallt.Kanske skulle grva upp dom igen och stlla dom tillbaka i fnstret.

Tack fr ett snabbt svar!!

biggrin.gif
Lady Hamilton
Ta det frsiktigt wub.gif Gurkor tycker INTE om att bli omplanterade. Kanske du har grsklipp? I s fall kan du lgga en "hg" runt plantorna, det gr att jorden hller sig varmare.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon