|
Min Hortensa som jag planterade förra sommaren verkar det inte vara så mycket med. De torra grenarna klippte jag ner för ett par veckor sedan men sedan dess verkar det inte ha hänt någonting. Växten ser död ut. Men är den det? Skrapar man lite på stammen så är den grön under, men innebär det att det fortfarande finns liv i den? När brukar Hortensian sätta igång och växa? Är den slö i starten?
lyckero
01-05-2006, 16:03
Min hortensia har inte heller kommit igång än. De kan komma från roten om de har frusit ned. Lyckero
Maria i Helsingborg
01-05-2006, 16:39
CITAT (Tezzla @ 01-05-2006, 15:45) Min Hortensa som jag planterade förra sommaren verkar det inte vara så mycket med. De torra grenarna klippte jag ner för ett par veckor sedan men sedan dess verkar det inte ha hänt någonting. Växten ser död ut. Men är den det? Skrapar man lite på stammen så är den grön under, men innebär det att det fortfarande finns liv i den? När brukar Hortensian sätta igång och växa? Är den slö i starten? Hav förtröstan! Min sover fortfarande men jag ser att det finns ett par på området här som vaknat. De kommer igen, snart!
Tack för svaren! Då får jag väl ta och vänta då så får vi se om det blir liv i den. Tålamod är en egenskap jag borde utveckla tror jag
Margaretha
01-05-2006, 19:57
CITAT (lyckero @ 01-05-2006, 17:03) Min hortensia har inte heller kommit igång än. De kan komma från roten om de har frusit ned. Lyckero Jag är i precis samma situation som Tezzla. Den hortensia som jag planterade i höstas har frusit ner. Har jag fel för mig eller blir det bara blommor på fjolårsskott - om den nu skulle skjuta nerifrån blir jag alltså utan blommor?!?
Jippie! Min Hortensia ÄR inte död! Efter ett par dagar av värme och sol kan jag nu skönja små, små skott som kommer dels nerifrån roten samt från de avklippa stjälkarna (som jag trodde var döda  )
Mia, zon 3
05-05-2006, 12:34
CITAT (Margaretha @ 01-05-2006, 20:57) CITAT (lyckero @ 01-05-2006, 17:03) Min hortensia har inte heller kommit igång än. De kan komma från roten om de har frusit ned. Lyckero Jag är i precis samma situation som Tezzla. Den hortensia som jag planterade i höstas har frusit ner. Har jag fel för mig eller blir det bara blommor på fjolårsskott - om den nu skulle skjuta nerifrån blir jag alltså utan blommor?!?  Jo, det brukar nog vara så, vad jag vet. Men jag vet inte hur mycket av de gamla grenarna som måste klara sig för att det ska bli blommor. Ska inhandla en "Endless Summer"-hortensia i år - enligt marknadsföringen den enda hortensia som blommar både på nya och gamla skott. Får vi se om de håller vad de lovar.
Nu måste jag lyfta upp den här tråden igen för jag har väldiga problem med min stackars Hortensia Jodå, den tog ju sig till slut. Blad har tittat fram på de nerklippta grenarna och de växer. Men sen har inget mer hänt  Hortensian är som en liten rund, bladig boll längsmed markytan, men den verkar inte vilja skjuta iväg med nya grenar. Är det nåt fel eller är det bara jag som inte har tålamod? Skjuter plantan iväg när det blir mer sol och värme eller kommer den förbli en boll? Skulle jag kanske inte ha klippt ner de torra kvistarna?
kerstin z5-6
31-05-2006, 20:25
Du skulle låtit den vara -de ser döda ut och är smarta nog att blada ut först när det är varmt nog -de blommar ju inte på våren -så de har ingen anledning att ha bråttom med bladen -nu behöver du göda o pyssla med din snaggade stackare så den kan bygga upp sig -Flytande blåkorn eller kornen är ok
"Endless Summer"-hortensia i år - enligt marknadsföringen den enda hortensia som blommar både på nya och gamla skott. Får vi se om de håller vad de lovar".
är planterad här :)Dessutom blir den vit rosa -röd !
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-05-2006, 21:25) Du skulle låtit den vara -de ser döda ut och är smarta nog att blada ut först när det är varmt nog -de blommar ju inte på våren -så de har ingen anledning att ha bråttom med bladen -nu behöver du göda o pyssla med din snaggade stackare så den kan bygga upp sig -Flytande blåkorn eller kornen är ok
"Endless Summer"-hortensia i år - enligt marknadsföringen den enda hortensia som blommar både på nya och gamla skott. Får vi se om de håller vad de lovar".
är planterad här :)Dessutom blir den vit rosa -röd ! Fast kvistarna som jag klippte bort var ju snustorra rätt igenom. Det fanns inget grönt i dem alls. Menar du att dessa torra kvistar ändå hade liv i sig? Jag har med andra ord nästan begått mord? Jaja, vi får se vad det blir med den här stackars snaggade Hortensian. Jag ska pyssla om henne, ge henne gödning och försöka ha lite peptalk med henne. Hon kanske bara är lite deprimerad... Endless summer är jag också sugen på. Ska nog införskaffa en sådan.
kerstin z5-6
01-06-2006, 18:09
Kill my darlings -jo .. du har nog det ..... De där grenarna är fnösketorra på våren -endast Ginko biloba ser mer död ut , än en hortensia .....
Nää, så kan det väl inte vara? Är grenen torr och brun rätt igenom så är den väl ändå död? Det är ju alltid så man brukar kolla om en gren är död. Om detta inte stämmer så har jag dödat, eller iallafall amputerat, hortensior i flera år! Jag skulle vara mycket tacksam om jag fick detta utrett! Jag älskar ju hortensior!
CITAT (Åsa E @ 02-06-2006, 08:02) Nää, så kan det väl inte vara? :huh: Är grenen torr och brun rätt igenom så är den väl ändå död? Det är ju alltid så man brukar kolla om en gren är död. Om detta inte stämmer så har jag dödat, eller iallafall amputerat, hortensior i flera år! Jag skulle vara mycket tacksam om jag fick detta utrett! Jag älskar ju hortensior!  Du brukar alltså också klippa ner de torra grenarna? Tar sig dina plantor sedan och skjuter i väg nya grenar? Detta är ett mysterium...
Om jag ska vara ärlig så har jag inte lyckats så bra. Visst har det kommit nya grenar, men de har inte blivit så stora. Och så har det som mest blivit en enstaka blomma.
Detta gäller trädgårdshortensia, Hydrangea macrophylla. Det finns en annan trevlig hortensia som är mycket tåligare och inte fryser ner alls, nämligen vidjehortensian Hydrangea arborescens. Den får vita bollformade blommor och är verkligen jättefin. Den kan jag rekommendera.
Men jag vill fortfarande veta om trädgårdshortensian bara spelar död när grenarna är bruna rätt igenom...
kerstin z5-6
02-06-2006, 14:54
brun ja , men de är bara bruna utanpå -inuti är märgen vit dvs de lever -och varför detta klippande ? -är det det döda partier märker ni ju det när växten bladar ut ?
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-06-2006, 15:54) brun ja , men de är bara bruna utanpå -inuti är märgen vit dvs de lever -och varför detta klippande ? -är det det döda partier märker ni ju det när växten bladar ut ?  Ja, det är en bra fråga. Varför klippa egentligen  Anledningen till att jag klipper är att jag läst i en trädgårdsbok att Hortensians döda grenar ska klippas ner på våren. Det är nog en riktigt dålig bok jag fått tag på Tja, vi får se hur det går med min Hortensia. Överlever den så ska jag inte klippa ner den nästa vår och hoppas på bättre tillväxt
kerstin z5-6
02-06-2006, 19:11
 här är min döding .. som just börjat skjuta  usel bild , men det gröna syns
Hmmm... Fast mina grenar såg inte ut så där... De såg verkligen döda ut. Snustorra och krispiga... Ja, som sagt, vi får se vad det blir med plantan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|