AvalonC
Våran katt kom hem för två veckor sedan och hade tappat pälsen runt ena överbenet.
När vi tittade lite närmare på det så antog vi att han blivit biten av något annat djur.
Han fick bli innekatt på obestämd, iväg till vetrinären med en stor varblåsa som sprack dagen före han fick dränering.

Han hade dräneringen i 4 dagar och nu har det gått en vecka sedan dräneringen togs bort.

På första bilden ser man hur han har tappat pälsen runt om såret, det området han utökats ner under benet och lite längre ut på sidorna, men detta är vanligt enligt djursjukhuset.

Dock så har det blivit blått runt om såret...
Först så tänke jag att det var blåmärke, men det borde kommit tidigare, eller?
Eller så kanske det bara var blodådrorna i kroppen som framhävdes, men om man tittar på bilden hur han såg ut tidigare så hade han inte alls samma blå färg...
Kan katter få blodförgiftning???

Han äter som han ska och går på toa som han ska. (han kan skita som tre hästar *ler*)
Uttråkad, men inte hängig...

Så, är det någon som vet vad det blåa är???

yenny
Det ser ju lite ut som blåmärke... men jag hade nog ringt veterinären och pratat med dom.
Grumphy
tryggast och säkrast e de ju att ringa vetrinären.
Det skulle ju kunna vara pälsen som växer ut igen svårt att av göra så här på bild.
kristerh
Hoppas kissen fått penicilin wink.gif det blåa kan vara som yenny skriver ett blåmärke.
krister
Ramoth
Ser mest ut som pigmentfärg.
Det är absolut inget farligt!
Eftersom hans päls har varit borta helt å är på väg att komma tillbaka nu så ser det ut så här.
Du behöver med största sannolighet inte vara det mista orolig smile.gif
Pussa du på din kissa bara och underhåll honom med en laserpekare så han får lite roligt wub.gif
Whiskuchi
Det ser mer naturligt ut på undre bilden, jag tror det var blekt på första bilden eftersom det var svullet smile.gif
pejori
ser ut som ett blåmärke..(blödning) under huden någonstans...gå tillbaka till vetrinären!!!!
AvalonC
Vi ringde till vetrinären och de gav klartecken för att han kunde få gå ut.
(han var sååå lycklig)
Jag trodde inte att han skulle våga komma hem igen för rädsla att bli instängd igen... men han kom hem flera gånger och "hälsade på" under dagen...

Så länge han inte känner sig hängig eller tappar matlusten så är det ingen fara...

Visst så har han ingen kondis, blir trött så fort man leker lite med honom, men han har varit inne i 2 veckor och ätit upp sig så det är nog inte så konstigt...
Och han äter fortfarande väldigt bra...

tack för alla råd... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon