Jag har dragit upp tomatplantor från frön som jag fått av en granne. Dom är jättefina och man kan börja skymta knoppar i dom men... bladen får rostbruna fläckar och efter ett tag så gulnar dom. Är det nån som vet vad det kan vara?
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2006, 15:55
Är det de nedersta bladen eller bladen längre upp som gulnar? Hur stora är plantorna? Hur stora är krukorna? Vad göder du dem med? I vilken temperatur står de? Står plantorna tätt eller luftigt? Får de torka upp mellan vattningarna eller är de alltid riktigt blöta?
Hej Åsa!
Det är de nedre bladen som får fläckar och gulnar ( inte hjärtbladen). Plantorna är ca. 30 cm. höga och krukorna är 10 cm höga och 8 cm på vardera sidan. Jag göder dem inte än utan de står i vanlig planteringsjord. Plantorna står tätt och de får torka upp mellan vattningarna, dock inte så mycket så de slokar.
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2006, 15:02
Om det är de nedersta = äldsta bladen som vissnar är det inga problem så länge toppen ser bra ut brukar odlingen funka.
Det som kan få de äldsta bladen att gulna och vissna är ex. näringsbrist eller att de skuggas och sitter för mörkt = fotosyntesen går dåligt och växten gör sig då av med de bladen.
Toppen på plantorna ser jättefin ut och som sagt, det börjar komma knoppar. Det är förmodligen näringsbrist då eftersom jag har en högtrycksnatriumlampa ovanför. Får ta och plantera om i hinkar i morgon så dom inte svälter ihjäl.
Mvh
Gigi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.