kvalite
01-05-2006, 19:06
Har nu fått min potatis med härliga groddar och tänker nu i veckan sätta dem i jord. MEN jag har varit för optimistisk om landets storlek så jag har förgrott dubbelt så mycket potatis än vad jordplätten är. Nu undrar jag om man kan ordna på något annat sätt än att gräva ett nytt land. Jag bara inte orkar gräva ett land till. Jag har massor av halm, gammal stallgödsel som är bränd. Plats på gräsmatta eller en gammal dynghög som nu är plan. Mycket sågspån i. Jag har läst någonstans att man kan sätta potatis lite hur som helst men jag undrar då hur man kupar den. Jag har köpt Amandine och Hamlet. Men Amandines knölar var så små så jag undrar om man inte kan sätta dem lite tätate än Hamlets. Dessa potatisar skulle vara jättegoda enligt säljaren. Har någon något råd och en beskrivning på hur man går till väga. Tilläggas att jag har lerjord. Grävde upp den för två år sedan från gräsmatta med ogräsodling. Förra året fick jag något på mina potatisar så att blasten bara dog och potatisknölarna var lite missfärgade. Hoppas att detta inte finns kvar i jorden.
Moss!
Jag brukar sätta "extra-potatisar" under svart plast på något jordliknande (halm, kompost sand eller vad som finns). Gör ett kryss med en kniv och stoppar ner potatisen och täcker sedan plasten med ett lager sand. (så blåser den inte bort). I vissa fall har jag planterat potatis i hinkar ute eller i stora murar baljor (finns på t ex bauhaus) 20, 40, 60, 80, 120 liter. Bara att göra lite hål några cm upp och fylla botten med leka eller sten och sedan lägga på jord - brukar gå riktigt bra.
Tror det är bra att behålla avstånden mellan potatisen om det går. Har dock satt mycket tätare när jag planterat i vanliga hinkar (ofta två till fyra stycken potatisar). Det mesta går. Ibland trycker jag ner potatisen ordentligt djupt för att slippa kupa dem. (Är ibland borta och jobbar hela sommaren och potatisen får klara sig bäst den vill och vädret råder förståss

)
Hoppas du får ner dina knölar
Christa
03-05-2006, 07:00
"Förra året fick jag något på mina potatisar så att blasten bara dog och potatisknölarna var lite missfärgade. Hoppas att detta inte finns kvar i jorden." Jag kanske har ett svar på din sista fråga. Det är väldigt vanligt att man får bladmögel på potatis i slutet på juli - början av augusti. Tiden varierar men det är när det blir så där sommar varm-fuktigt dygnet runt. När blasten börjar få mörka fläckar som är lite lätt ludna under bladet så skall man ta bort blasten. Jag brukar lägga den i en kompostbehållare från vilken jag inte tar kompost till grönsakslandet men jag vet inte om sporerna kanske dör i komposten. Smittan kan finnas kvar i jorden i ditt land men har du förgrodda potatisar så lär du få färdig potatis innan bladmöglet slår till. Om den angripna blasten får sitta kvar så kan potatisen drabbas av brunröta. Då blir hela eller delar av en del potatisar bruna och oätliga inuti. Det är viktigt att man inte sparar sådana potatisar så att de smittar utsädet.
Jag brukar lägga odlingsväv över mitt potatisland för att driva på dem ytterligare. Har fått färdiga normalstora potatisar till Pingst i zoon 4. Brukar dock ta bort väven till midsommar för att inte riskera bladmögel.
Potatisens blad är neutrala och man kan därför också använda knölarna till att fylla upp luckor i vanliga rabatter så att ogräsfröna inte får det så lätt.
Mulle
kvalite
07-05-2006, 17:16
Nu är dom i! Har satt två sorters potatis, Adamine och Hamlet. Blev lite konfunderad när jag läste på Internet om sättdjup. 5 cm. stod plus en del 8-10 cm. En potatisodlare sa till mig att fåran måste vara mycket djupare. På förpackningarna stod det 60 cm. mellan raderna och 30 cm. mellan potatisarna så nu blev det så tätt, om inte lite tätare ibland. Måste man vattna potatisen så här års eller reder det sig själv under våren. Om allt går bra så borde jag väl få potatis i juni????? Vad tror någon?
kvalite
08-05-2006, 22:00
CITAT (kvalite @ 07-05-2006, 18:16)
Nu är dom i! Har satt två sorters potatis, Adamine och Hamlet. Blev lite konfunderad när jag läste på Internet om sättdjup. 5 cm. stod plus en del 8-10 cm. En potatisodlare sa till mig att fåran måste vara mycket djupare. På förpackningarna stod det 60 cm. mellan raderna och 30 cm. mellan potatisarna så nu blev det så tätt, om inte lite tätare ibland. Måste man vattna potatisen så här års eller reder det sig själv under våren. Om allt går bra så borde jag väl få potatis i juni????? Vad tror någon?
Läste nyss på lappen som var med när jag satte min "tidiga" potatis. Sort=Amandine. Färskpotatis efter 90 dagar. Trodde jag såg fel, men nej då 90 dagar. Hur i fridens namn beter sig folk för att få potatis i midsommar som bor i mälardalen. Blev så besviken men potatisen är ju god i augusti också. Någon som har haft Amandine.
Jag har också satt Amandine! Hoppas den är god. Har precis samma problem som du. Jag har ytterligare ett gäng potatisar (Princess) som inte får plats i
trädgårdslandet!
Vad gäller riktigt tidig potatis vet jag att man kan sätta potatisen inomhus i en hink. Undrar hur bönderna gör?
CITAT (kvalite @ 08-05-2006, 23:00)
CITAT (kvalite @ 07-05-2006, 18:16)
Läste nyss på lappen som var med när jag satte min "tidiga" potatis. Sort=Amandine. Färskpotatis efter 90 dagar. Trodde jag såg fel, men nej då 90 dagar. Hur i fridens namn beter sig folk för att få potatis i midsommar som bor i mälardalen. Blev så besviken men potatisen är ju god i augusti också. Någon som har haft Amandine.
Med en varmbänk så går det nog bra. Även kallbänk kan nog fungera. Bara inte våren är alltför sen.
*Stintan*
09-05-2006, 09:37
Brukar peta ner några väl groddade potatisar av tidig sort omkring 1 maj
och täcka dessa med dubbla lager fiberväv som får ligga kvar tills blasten
kommit upp en bra bit. Brukar då kunna krafsa fram lite smått o gott
till midsommar men man får ju offra några stånd för den goda smakens skull för det går ju åt en del till ett litet kok. Men vad gör man inte?? Det blir
ju inga stora förståss men desto godare.
Radavståndet bör nog vara minst 60cm för att man ska kunna kupa ordentligt. Det går bra att sätta potatisen 10cm djupt bara man sedan
är noga med kupningen.
Vattna behövs inte på friland förrän potatisen växt till sej och det skulle
vara mycket torrt.
kvalite
09-05-2006, 23:14
Vad bra med alla svar och framförallt att jag slapp att vattna. Nu ska jag ut och lägga på fiberduk innan det blir kallt igen. Vet ni jag hörde att man skulle kupa så högt att bara en liten del syntes av toppen för att då växer det ut nya potatisar "från stammen" ungefär som man gör med sparris. Jag hade problem med att jag köpte för mycket sättpotatis men istället för att skaffa ett land till (orkade bara inte gräva mer) så satte jag dem life "för" tätt sista raden samt att det fick komma i två potatisar i samma sätthål. Nu sitter jag och funderar på om det var så klokt eftersom att jag vet att förr i världen delade de till och med på sättpotatisen för att få den att räcka längre. Jag tror inte potatisskördarna blev så mycket mindre. Säger man skörd om potatis? Det låter lite fel, eller hur? Har ni sett att rabarberna bara sprutar upp ur jorden. Härligt!
Visst kan man säga skörd, och visst kan man sätta två potatisar tillsammans (fast det görs nog oftast med småpotatis). Det ger nog aningen mer skörd om de INTE sätts tillsammans, men om alternativet är att bara sätta 1 potatis så är det såklart ofta bättre att sätta 2 tillsammans...

Hm. Rörigt förklarat, men...
kvalite
14-05-2006, 23:58
Nu läste jag att man skulle "göda" jorden med speciellt medel för potatisar. Vi har brunnen kalkongödsel samt brunnen hästdynga tror ni att man ska lägga lite sånt på ytan till potatisarna. Tänkte annars gräva ner lite av dyngan i mina pallkragar med lite ny jord. Läste att kalkon var starkare än hästdynga. Vad tror (vet) ni? Än syns intet av potatisen men det är klart den har inte varit i länge. Men under samma tid så rakar verkligen rabarbern upp i vädret.
kvalite
19-05-2006, 21:17
NY JORD OVANPÅ!!! Oj ser att pyttesmå blad börjar att synas av potatisen. MEN jag satte ju mina potatisar rätt så tätt mellan raderna så om jag ska kupa i omgångar så kommer det att bli för branta väggar. Funderar på om man kan lägga på ny jord OVANPÅ all potatis och då har man ju jord och kan kupa bra nästa gång och inte få så djupa fåror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.