silas
Är efter flera års ihärdigt köande numera innehavare av en oerhört stilig jordplätt. Men efter att den första euforin lagt sig inställer sig en väldig mängd frågor. Hur sjutton gör man?
det mesta av jorden är uppodlad sedan tidigare, och vi har just krattat bort löv och tagit bort ogräs. Men innan vi planterar måste vi väl gödsla? Hur, när, med vad?
Försökte kolla lite på fakta-sidorna här på odla, och då verkade det som att man inte egentligen behövde gödsla alls - bara man körde växelbruk. Och vi hade tänkt ha en hel del bönor och ärtor (socker- och lukt-), vilket verkade vara en bra grej. Men duger verkligen det? Det vore ju onekligen trevligt att slippa köpa gödsel....
nina L
Gödsla bör du nog göra. Luktärter vill ha näringsrik jord. stallgödsel (välbrunnen) eller hönsgödsel nu innan. du kan tillföra gräsklipp ca 5 cm tjockt lager om du har tillgång till det. Att tillföra humus, komposterat trädgårdsavfall gör jorden porös och bra för växterna.
anna_rispan
Jag satt och läste i Het Trädgård av Phillip Plönninge och Johan Borssén. I alla odlingsråd står det att Phillip Plönninge gödslar med hönsgödsel ca 1 vecka innan fröna ska i jorden eller plantorna. Olika givor beroende på växt såklart.

Undrar över hur jag kan ha gått omkring och trott att det ska gå att odla utan att gödsla alls.... Ibland måste man tydligen läsa en sak några extra gånger innan det fastnar. rolleyes.gif smile.gif
silas
tack! även om jag såklart hade hoppats att nån skulle säga att jag slapp... tongue.gif Två följdfrågor blir det....

det här med luktärtorna. behöver de alltså mer näring än annat? jag trodde att ärtor och bönor liksom _tillförde_ näring till jorden på nåt vis - som sån där gröngödsel. har jag fått det alldeles om bakfoten?

går det bra att gödsla även efter att man planterat? eller ska det göras nån viss tid innan?
silas
håhåjaja. nu har jag letat igenom hela internet, tror jag, men vete sjutton om jag blev nåt klokare. efter vad jag förstod det så funkar kogödsel eller hönsgödsel att gödsla allting med - både köksväxter och en och annan blomma som man kanske sticker ner nånstans. men kogödsel verkar bli uteslutet i mitt fall - enligt hasselfors så räckte en säck på 50 liter till runt 10 kvm! min lott är på 50 kvm, och jag har inte tillgång till någon bil, så det blir _för_ besvärligt.
men vad tror ni, experterna? hönsgödsel över hela landet, och sen plantera nån vecka senare?
KURT
Ärtväxter behöver inte så mycket kväve (och hönsgödsel innehåller mycket kväve), ärtväxterna kan ju fixera luftens kväve. I det fallet är det bättre med kogödsel, eftersom det ger struktur till jorden. Ärväxter (och de flesta andra växter ) vill dock ha fosfor och kalium (benmjöl eller konstgödsel). Så här på våren bör man dessutom passa på att gräva ner alla löv sedan i höstas och om man har kompost så kan den också gärna grävas ned i odlingsbädden (bara komposten inte innehåller en massa ogräs, men det skall ju inte en kompost göra).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon