Full version: Fläder
Ulrika T
Har en fläder som är lite tråkig!
Den har i princip 3 stammar med lite grenar på.
Växer i princip ingenting alls under de 3 somrar som vi har haft hand om den. Är ca 2,5 m hög och ca 1 m i diameter.
Vet inte hur gammal den är, men iaf mer än 5 år.
Drabbas av lusangrepp varje sommar.
Blommar lite grann.

Ska jag beskära den? I såfall hur mycket?
Hur blir jag av med lusen på ett någorlunda bra sätt?
Några andra bra tips för att liva upp min eftersatta fläder?

Ulrika T
Cilla
Fläder stammar upp sig och får bladverket högre upp ju äldre de lir. Om det är tillväxt som är problemet så är det snarare jordförhållandena som är dåliga.

Tag bort grässvålen (gräs + rötter) en en meter från stammen och runt, lägg dit kogödsel och vattna.
Katarina H
Vad är det du vill med flädern? Tråkig och liva upp kan innebära en hel del ... Vill du ha den mer grönskande, vill du ha den tätare, vill du ha den högre? Om jag var du skulle jag beskära den, men din fråga är lite otydlig.
Ulrika T
Ett förtydligande kanske behövs...
Skulle gärna vilja att den blev lite större på bredden, alltså inte med tre "pinnar" rakt upp, diametern är ju alltså inte mer än en meter ungefär och den får gärna bli lite större.
Sedan är ju en frisk grönska med mycket blommor självklart välkommet också...
Ulrika T smile.gif
Katarina H
Beskär den och gräv och gödsla så som Cilla föreslår. Fläder är tåliga och växer fort så helt galet kan det inte bli hur du än gör. Beskär du den nu så tar du dock bort årets blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon