Full version: Änglatrumpet i kruka
Hum
Hur stor ungefär ska en frösådd änglatrumpet bli innan man kan sätta den i sin slutliga kruka (och hur stor kruka är passlig?)

-jb-
Floppy
Precis det som du frågar...satt jag och funderade på nu med mina små mini änglatrumpeter... laugh.gif
Finns det någon här som vet nått och som kan tänkas ge ett svar... tongue.gif
Gåsis
Man får nog gå upp i krukstorlek eftersom den växer. Dom vill ändå ha större kruka än man tror så det kanske behövs en tre-fyra omplanteringar innan den kan stå i fullstor kruka. Passlig storlek? Jag vet faktiskt inte men många verkar ha byggt krukor som ser ut att rymma åtminstone hundra liter jord.

/Åsa
kerstin z5-6
fullstor -tja du kan fylla ett badkar med jord o sätta den i -så stor du orkar ..
Eller använd metoden mindre kruka -kanske 40 50 cm med hål i sidorna längst ner och i botten -rejäla hål
Grävs ner nästan helt sommartid -ute i rabatt i välgödslad jord
På hösten spadar man o skär av rötter utanför krukan lyfter upp o tar in för förvaring --
Carina_F
Jag brukar börja med en liten kruka och sen plantera om i större allt eftersom plantan "rotar igenom".

Vid utplantering brukar jag ha en kruka som rymmer ca 25 liter jord men jag har hört de som rekommenderar upp till 50 l. Trumpeten blir nog bara mer storvuxen ju större jordvolym du har.

På Öland så jag stammade trumpeter som var drygt tre meter höga och såg ut som träd. De stod i stora plasthinkar, 30-50 l jord kanske.

/ Carina
katah
tjaa biggrin.gif

vi är nog flera som har sått frön samtidigt!

Jag tittade precis på min planta som verkar trivas på sin mjölkkartong, men kanske ska flytta vidare snart. ska ja satsa först på en 12 l hink en månad eller så eller kan man plantera den direkt på en jättekruka?

Jag kommer ändå att ha den inne i växthuset fram till midsommar ....

ska man dränera jättekrukan med leka-kulor på botten eller blanda dom på jorden. Vilken jord rekommenderas (hasselfors u-jord ? wink.gif eller?)
Jag vill ge det allra bästa för min enda tappra ängla ,som grodde och blev "stor"
Gåsis
Ett tvärsäkert svar från en som inte fick sin änglatrumpet att blomma förra sommaren wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Börja med en lite mindre kruka än fullstor för det är så svårt med vattningen om kruka och planta passar dåligt ihop. Jag sätter min trumpet i kobajs för den vill verkligen ha olidligt mycket näring. Man får gödselvattna ändå efter ett litet tag. Bra dränering är alltid viktigt. Det är fiffigt att göra som kerstin säger - sätta plantan i kanske en 10-litershink som man gör stora hål i på sidorna. Sen planterar man hinken i ett ännu större kruka. Då kan man skära av rötterna runt lilla hinken och ta in bara den på hösten.

/Åsa
Ullet
JAg har satt min som var kring 30 cm hög i en stor kruka som tar säkert 50 l jord. (det gick då åt en hel påse jord) Den har nu vuxit nästan 20 cm till på ingen stund alls, den behöver enormt med plats o näring. Jag gödselvattnar varje vattning när den fått etablera sig i sin kruka.
katah
Jag funderar att plantera den "10 litershinken" direkt på rabatten, för vi kommer att vara bortresta under sommaren upp till 2 veckor i taget och det blir svårt att vattna en stor ängla ordentligt då.

Den gillar väl full sol, men klarar den dig även lite halvskugga?
( halvadagenskugga) just med tanke på att vi inte sitter o beundrar den hela sommaren sleep.gif

jag är på väg till plantskolan för att hämta lite kobajs ( de första fem gick åt när jag planterade tomat, paprika och chili i sina hinkar i växthuset)
jag vet inte om jag gjorde rätt , men det kändes såååå rätt i allafall biggrin.gif !

Jag kommer att få äkta ,men rätt färskt hästskit under närmaste dagarna, jag skulle kunna förbereda den tilltänkta ängla-platsen lite med skiten.
Vad tror ni?
Bitta98
Änglar giller inte den hetaste solen mitt på dagen, jag har mina i typ halvskugga, så jag tror att din placering blir bra. Dom vill gärna ha en vindskyddad plats de blåser lätt sönder annars.
Carex
hästgödsel blir nog bra, se bara till att det har brunnit innan du planterar växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon