mumsan
Vårt hus har en rätt hög grund som jag har tänkt dölja med rhododendronbuskar (den finska sorten 'St. Michel' som har vitrosa blommor). Problemet är bara att jorddjupet är 30-50 cm, sen är det berg. Inget problem med avrinningen dock, för vi har sluttningstomt. Jag har förstått att rhododendron har ytligt rotsystem, men tror ni ändå att ner till 30 cm blir för grunt? De behöver inte nå full höjd (ca 2 m), utan det räcker om de kommer upp till metern ungefär.
Lena i Torslanda
Kan se flera skäl till att det kanske inte är det bästa plantvalet.
Det brukar det vara alldeles för torrt nära huset. Jag antar att det är nära huset eftersom du ska dölja grunden.
Visst kan väl vissa av dem klara ett djup på 30 cm men det är ju inte det optimala. Rhododendron vill ha mullrik jord med mkt humus och fukthållande material. Det är svårt att åstadkomma på litet djup med berg under som gör att funkten rinner undan. Jag skulle valt växter som hade andra krav.
Jag tycker att man ska ge alla växter de bästa förutsättning - då får man också optimal utdelning vad gäller blomning etc.
mumsan
Tack för ditt svar! Jag löste det genom att gräva lite längre bort från husgrunden, där det också fanns djupare med jord. Jag har också grävt bort den gamla jorden och ersatt den med rhododendronjord. I övrigt tycker jag att läget är ganska bra, halvskuggigt och relativt vindskyddat. Nu är det bara at hålla tummarna för att buskarna ska trivas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon