Full version: Rosenbönor
Christa
Jag funderar på att plantera rosenbönor. Är de goda? Hur stora skall de vara när man skördar dem och när brukar man kunna börja skörda?
Kajsa H
Jag har odlat rosenbönorna mest för prydnads skull, men även ätit dem (de blommar ju bättre om man tar bort frukterna, precis som luktärter).

Skörda dem späda, innan fröerna börjar svälla upp. De smakar ungefär som vanliga gröna haricotverts, men är lite sträva på utsidan.

När de blir färdiga kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg, det beror ju förstås på när man satte fröna också. Mitten eller slutet av juli kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker rosenböna/blomsterböna är goda skördade innan fröerna sväller så mycket och jag brukar strimla dem då känns ingen strävhet.
Whiskuchi
*lånar ett hörn av tråden*
Är de rikbärande? Jag tänker sätta rosenbönor som skuggning av växthuset (på utsidan alltså) och undrar lite hur mycket det blir ... wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar bara odla störvarianten men det brukar bli en hel del + jag odlar en massa andra störbönor i olika färger på samma ställe (fröerna håller i många år så man måste inte så hela påsen).

Blomsterbönan Kelvedon stringless

Blandning olika sorters skördade bönor (det ser dock inte ut att finnas blomsterböna i denna blandning)
Carex
måste man inte koka den för att den inte ska vara giftig?
Christa
Tack för alla svar! Svaret på föregående fråga är att alla bönor skall kokas eftersom de är svagt giftiga när de är råa.
KURT
CITAT (Carex @ 02-05-2006, 22:42)
måste man inte koka den för att den inte ska vara giftig?

I pricip bör man koka alla bönor eftersom de innehåller glykosider. Men det behöver inte vara någon omfattande uppvärming och skulle man äta dem råa så blir det inga allvarliga förgiftningssymtom, man kan ev få ont i magen.
myskmadra
Nu skördar jag som bäst mina rosenbönor!
När man kokar dem, ska sedan spadet slängas? Man kan inte koka dem direkt i till exempel en soppa?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att koka dem direkt i soppa. Det går även att slänga med blomsterbönor bland rotsaker som bakas i ugn.
Eva i Västerås
Jag skördar mina rosenbönor späda, men även utväxta. Då spritar jag dom och kokar med på slutet i t.ex. en gryta.

Apropå att täcka växthus, så kallar engelsmännen dom för "Running Beans", för att dom blir så stora. Dom odlar som vacker grönsak, för bönornas skull.

Bönan i Jack och bönstjälken är blomsterböna.
Susanne i Linköping
Tips om hur man avgör om bönan börjar bli för grov att användas: testa att böja baljan. Går den lätt att böja mellan tre fingrar är den OK, annars börjar den bli träig. Då kan man antingen sprita bönorna och koka dem utan balja, eller låta dem sitta kvar och bli utsäde till nästa år.

Man får testa lite för att lära sig hur det ska kännas. Och se upp med ojämna baljor som fått lite midja nånstans, det är inte där man ska böja.
myskmadra
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-09-2006, 21:46)
Det går även att slänga med blomsterbönor bland rotsaker som bakas i ugn.

Undrans om detta funkar med haricot verts också? Eller vaxbönor?
Jag brukar förvälla före jag t ex har dem i ett grönsaksfräs. Det kanske är helt onödigt arbete?
Tack också för övriga tips! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det funkar för alla bönor ibland är det bara bönor jag ugnsbakar, jag bara slänger ner dem i en bunke och har på olja och blandar runt, sedan brer jag ut dem i en ugnsform och så in i ugnen tills de känns klara. Sedan brukar det räcka med lite flingsalt på.
Eva i Västerås
Jag behandlar nog alla bönor lika, egentligen.
Jo, jag lämnar också några skidor som utsäde. Brukar ha vax- eller/och brytbönor och blomsterbönor. Tar vax/brytbönor till utsäde bara om jag har endast en av sorterna.

Alla bönor går att sprita när dom blivit för stora. Gott är det också.
Har gjort Hummus av förvällda, spritade färska blomsterbönor också. Jättegott. Mixa, Blanda med vitlök och citron. Lite olivolja och salt.
Godare än kikärtshummus. Till och med barnen äter den.
myskmadra
Den där hoummosen blir jag ju sugen på att prova!
Men jag har en annan undran. Har någon provat på att mjölksyra rosenbönor? Jag har tidigare provat göra surkål, surgurka och syrat rödbetor mm men inte bönor. Nåt bra tips?
Tänkte blanda dem med lök och ev mangoldstjälkar.
Ophelia
Jag hade blomsterböna förra året och åt dels som gröna bönor och dels själva bönorna. Jag tycker att själva bönorna oxå är rätt goda, de har lite nötig smak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon