Full version: Rosor/sandjord?
Agneta z5-6
har sandjord men älskar rosor - är det sant att alla rosor skall ha lerhaltig jord, för att trivas ? har också en väldigt blåsigt ställe.
kerstin z5-6
När man bor i z5 behöver sandjord inte vara en nackdel vid rosodling .
Sandjord är varm, tjälar mindre djupt o tinar snabbare , vilket innebär att du kan klara rosor med en lägre zon , än den du bor i .
Men , Vatten och näring passarerar också mycket fortare .
Du måste vara flitig både med båda, jordförbättrar du ska du använda något som ger mer mullhaltig vattenhållande jord.Ev lera
Näringen ges i mindre portioner from nu till veckan efter midsommar ev en vecka till.
Rosor går att odla i mineralull om de får rätt förutsättningar smile.gif
En nyplanterad ros ska ha minst tre hinkar vatten vid planeringstillfället , och sedan vattnas mycket ofta hela säsong ett.
När de väl har etablerat sig är de inte lika torkkänsliga
Det är också ett tips att vattna rosorna mycket tidigt på våren

Har du väldigt blåsigt kan en rugosahäck , tex Hansa , ge skydd för de lite mer kinkiga rosorna
De gammeldags torprosorna som tex kanelros , Finlands vita ,Rosa glauca, Rosa foetida , mfl -går bra i sandjord
Jg tror även att de flesta av de Kanadensiska rosorna går fint .De finns från gul-orange/aprikos röd -till elefenben vit , och många rosa toner
Lycka till
Kajsa
Odlar i sandig jord, det är lättgrävt en stor fördel. Tillför gödsel varje vår det går inte att hoppa över något år. Jag lägger ut kompost varje höst på rosorna, vi matkomposterar, har gjort en ny rosrabatt i vår och hela vinterns matkompost är nergrävt i den rabatten, då blir det krut.
Petar ner alla bananskal från vår-höst på rosorna, bra näring.
Så det går utmärkt odla rosor sandigt men man måste jobba lite mer.
Det här att jorden är varmare kanske stämmer, men hos mig är
det kalla blåsten som tar rosorna under vintrarna, läget gör mycket.
Kajsa
Glömde en viktig sak, varje ros jag gräver ner får en näve benmjöl
i botten, det slarvar jag aldrig med. Blommar någon ros dåligt
gräver jag ner benmjöl gör ett hål vid rosen. Man blir galen på dessa
småförpackningar dom säljer, det blir dyrt.
Gloriana
Benmjöl kan beställas i stor säck i alla fall på Blomstertorget i Linköping. Det blir otroligt mycket billigare. Sen ska det ju lagras också men jag har gott om lådor och hinkar med lock.
Agneta z5-6
Tack till er alla som svarade, sammanfattningsvis kanske man kan säga attsandjord är nog inte så farligt häruppe bara man kommer ihåg att gödsla mycket.......och vattna.....

MVH/ Agneta z5-6 wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon