Hej!
Vad har ni för "rabatt-avgränsare"? Gräsmattan kryper gärna upp i rabatten och den blir således mindre och mindre.
Kan man lägga stenar, eller kryper gräset under dem?
Vill ha nåt som är snyggt, och smälter in i miljön....
Har ni några tips? Gärna bilder om ni har!
kristerh
02-05-2006, 10:14
Lägg på nån markduk som gräset inte kan komma igenom, (ta bort gräset först) och sedan kan du lägga tex en stenkant med några snygga stenar över.
krister
CITAT (kristerh @ 02-05-2006, 11:14)
Lägg på nån markduk som gräset inte kan komma igenom, (ta bort gräset först) och sedan kan du lägga tex en stenkant med några snygga stenar över.
krister
Hur gör man det? Lägger man det mellan perenner och buskar då, eller hur använder man en markduk??? Och hur gör man då om man vill flytta perenner eller plantera nya?
kristerh
02-05-2006, 10:43
Du kan ju på ytterkanten av rabatten sätta duken, tryck till med spaden, så dukkanten hamnar under jord, lägg sedan på stenar eller annat, vill du plantera där du har duken är det bara att klippa ut ett hål för plantan.
krister
emmsing75
08-05-2006, 18:06
Nu när jag ska gräva en ny rabatt har jag tänkt gräva ner en sån här grön plast avdelare vid kanten för att undvika att rötter tar sig in, sen lägga en ram av slipers (inte den riktigt tjocka varianten) som synlig kant. Har gjort lite liknande på baksidan och det ser rätt bra ut med en "träkant" faktiskt.
Inga från Närke
08-05-2006, 18:32
Vi har vanliga trädgårdsplattor ställer dem på högkant.
Limeblossom
08-05-2006, 19:55
Jag har också funderat på det här, fast tvärtom, jag vill ha något slags skydd i bakkanten på rabatten. Så inte dikets växter invaderar min snart nygrävda rabatt. Jag funderade på markduk.....men känner mig både snål och lat

Fast det blir nog så ändå, hellre mer jobb nu än ett evigt rensande!
Jag har sten runt mina rabatter. Hittills har jag inte haft några större problem med gräs som kryper upp i rabtatten. Så länge gräset håller sig mellan stenarna tycker jag bara det ser trevligt ut.
ingrid fuxwall
08-05-2006, 22:46
Här har vi brädor satta så snyggt, tyvärr har jag ingen bild att sätta in.
ingrid
Så här ser min första rabatt ut, den är helt kass i kantningen. Framtill är stocken för låg så jorden vill ramla ut. Baktill är det svårt att hålla efter gräs för staketet är i vägen och den gröna plastkanten är värdelös.

Det här är en nyare rabatt med stenar som håller jorden, markduk under stenarna som är uppvikt på insidan. Framför stenarna ligger plattor, med duk under, i marknivå som gräsklipparen kan köra på. Lite mer jobb att göra, men som färdig är den lättsammare.

Tredje varianten har duk under stenarna men inga plattor, här får man köra trimmer ofta och lite av det i rabatten som hänger ner vill gärna försvinna.
Kakaduan
09-05-2006, 11:45
Har ett svagt minne (som vi funderar på att göra själva) av att Bosse Rappne i något program använde tjärpapp. Han grävde ner en kant av tjärpappen som står emot väta länge. Den skadade inte gräsklipparen heller och är inte så himla dyr. En rulle blir ganska många remsor.
Kakaduan
Jag lägger markduk. På den lägger jag stenar och lämnar ca 20 cm duk utanför som jag lägger grus på som gräsklipparen kan rulla på.
Funkar bra men det går åt en massa sten...
Mulle
Sen ska man nog se till att ta bort allt självsått gräs från rabatterna också... Jag var dålig på det förra året, och nu har gräset invaderat primulan i kanten på rabatten

Den har garanterat inte "krupit" in, för den rabattkanten gränsar mot en gång med stenplattor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.