Gossen Ruda
För 5 år sen inhandlade jag en liten Magnolia, den vanliga typen. Den blommade så fint i sin kruka men jag var lite misstänksam över blomningen, funderade på om man drivit den hårt. Ännu mer misstänksam blev jag när jag tog ut den ur krukan för att plantera, det var en säckvävskump som var nertryckt och så lite torv över. Misstänksamheten ökade när jag kände på klumpen som var märkligt mjuk. Tog bort säckväven och all jorden runt rötterna lossnade och jag såg att det var en planta som vuxit på friland som man grävt upp och slagit in. Inte mycket rötter på den plantan.

Jag funderade på att åka tillbaka och klaga men beslöt mig för att prova. Den hade varit billig, 99 eller 149 kronor. Så jag grävde ner den och vattnade, vattnade och åter vattnade hela sommaren. Då och då fick den en extra skvätt och givetvis skydd för solen. Bladen slog ut men mycket mer blev det inte.

Nästa år var det bara liv i halva plantan, alla skott hade dött i toppen och en del var heldöda. Men bladen blev lite större det året. Och ännu större nästa år. Dom senaste 2 åren har den sett riktigt livskraftig ut. I år kom lönen för all vattning, 6 blomknoppar!!!!! laugh.gif Man får inte ha bråttom.

Leia
Den som väntar på något gott.... biggrin.gif
lyckero
Vilket jobb du har lagt ner! Så kul att du nu fått lön för mödan.
Lyckero
Cilla
Ja magnolior är värda att vänta och vattna på... Grattis till ett bra magnoliajobb Åke! Kul att höra och se dessutom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon