VUB
när jag är ute i trägården så ser jag bara en kal trädgårdshörna angränsandes till grannens trädgårdsland. bakom trädgårdshörnan har vi en häck som håller på att växa upp, den är ca 30 hög (syren). i trädgårdshörnan har vi en grillring, trädgårdsbord o stolar. solen lyser där från morgon till kväll.

igår när jag var ute i den hörnan slogs jag av en enorm... ENORM.. trötthet!!!
hur kan vi få den mysig och trivsam??? jag är bara trött och vet inte vad vi ska hitta på för att få den grann. det får inte störa grannen alltför mycket. någon som har en uppmuntrande idé?? sad.gif /en trött ullagumma
Inger GMT
Krukor massor av krukor fyllda med sommarblommor i olika höjder. Det var min första tanke när jag läste ditt inlägg.
Hälsningar Inger
Monica M zon 4
Ta det lugnt! Jag har insett att mitt trädgårdsprojekt är ett långtidsarbete. Jag har tagit ett land i taget, funderat lite, plankat idéer, tänkt över vad jag själv orkar med och försökt tänka igenom allt innan jag sjösatt mina idéer. Än så länge har det inte blivit många land men jag har massor av planer. Om 10 år kommer det nog att bli fint. Under tiden kan tycker jag du ska satsa på krukor med sommarblommor och fundera ut vad som kan bli bra i din trädgård!
Lycka till! biggrin.gif
Hannele
1 Stora vackra flätade korgar med vackra buskar, rosor! Ställ korgarna tätt ihop.
2 Gjut en rosenbåge.
3. Fixa en spaljé.

Här sitter jag i min lummiga Shakespeare-hörna - som förra våren var bara en slät 'gräsmatta'... sleep.gif
Välj klematis Summer Snow, Honungsros och andra agressiva starkt växande sorter till en spaljé eller rosenbåge.
Hannele
En före-bild från samma ställe ovan förra maj 2002. ohmy.gif
Två pallkragar syns på bilden till vänster...

Och här exakt samma ställe för tretton år sedan:

Så egentligen behöver du inte vara debbig, VUB... det finns alltid lösningar.
VUB
tack wub.gif jag tar detta till mej och sover på saken (det är sen kväll just nu.) ha det så gott!/en Ullagumma som förhoppningsvis kan ta en dag i taget
Cilla
Jag förstår känslan, och skulle i din situation gjort flera kortsiktiga planteringar osm föreslagits här, och ett par mer långsiktiga per år.

De kortsiktiga, t ex att stoppa ned krassefrön och rimngblomma och linfrö i mängder lite varstans, sockerärtor, enkla slingerväxter, örtkryddor i stor kruka mm är bra för att de lockar till glädjen i det lilla. Man blir urglad för den lilla kvist persilja och de två blommor krasse man kan lägga på salladen. Och med ettåringar behöber man inte planera rabatters placering så noga - de varar ju bara ett år.

EWtt annat kortsiktigt projekt kan vara att låta gräsmattan växa upp på ett par, tre ställen. Kanske i runda cirklar. Ofta kommer en och annan ängsblomma upp där alldeles av sig själv, och gräsen som växer sig höga blommar ju ockspå vajande vackert alldeles av sig själva. Kan bli en "latmansrabatt" som också avgränsar till grannen en smula.

Ett långsiktigt projekt kan vara att spontanköpa en buske eller två som du gillar, eller att lockas av en trädgårdsbok och köpa ett par olika. Eller sätta ett fruktträd. Med dessa har du minst 3 år på dig sedan att flytta dem om du senare kommer på att du vill bygga trädgården på annat sätt.
Ella
Du är inte ensam, ullagumman! Jag sitter i samma sits förutom att jaghar väl uppvuxna risiga häckar längskanterna och en styv lerjord som aldrig blitt odlad i så jag får börja med att dränera och gräva ned massvis med grus och sand. Och det kan jag ju inte göra om där växer massvis med ettåriga.

Buskarna har jag klippt och skurit i så att de ser ännu mer risiga ut. Växterna jag har planterat för att klänga är än så länge näst intill osynliga...sad.gif

Min lösning på det var att gå på loppis och handla massvis med planteringskärl, bl.a. korgar och dammejanghållare. En gammal ful vit kruka ska täckas med tyg (köpt på loppis). Jag har bland annat köpt fröpåsar med blandade fröer som ska ge blomning hela sommaren, sorterade efter färg som jag ska plantera i de stora kärlen så behöver jag inte komponera och organisera så mycket. wink.gif

Du ska se att du får en fin sommar i din trädgård biggrin.gif smile.gif rolleyes.gif
Iris i V-botten
Ytterligare ett råd!
Gå med i en lokal trädgårdsförening.
Dom brukar ha plantbytardagar.
Du lär dessutom känna människor med samma intresse som du själv. De flesta har perenner som behöver delas,som du kan få alldeles gratis.
Härdiga sådana dessutom eftersom de växt till sig i din zon.
Många har också sått alldeles för mycket och behöver bli av med lite.
Lycka till !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon